26 dec. 2011

Dragii Coachului,

sa fiti atenti
(la cei dragi, la ce mancati, la ce beti si la ce va doriti :))
sa fiti increzatori tot in alea de mai sus -
si, mai ales, sa fiti bucurosi de voi insiva,
cu alea de mai sus cu tot!






imaginea e de pe blogul Enovate -
multumesc, si il pun ca imi pare cel mai "plinutz" brad :)
asa sa va fie anul ce vine, si mai departe!

Sarbatori bucuroase sa aveti,
group hug :))

18 dec. 2011

Presencia - Cesaria Evora

Absenţa

Dacă aş avea aripi
Să zbor în această depărtare
Dacă aş fi o gazelă
Să alerg mereu, fără istov

Aşa ţi-aş ajunge în braţe–
Mereu aş fi acolo
Şi nicicum vreodată absenţa
Nu ne-ar mai putea fi
cuvânt-călăuză

Dar numai în gândul meu călătoresc fără frică
Liberă sunt în vise –
numai în visele mele

În cele pe care le visez cu toată puterea mea
Tu eşti acolo – mă ocroteşti,
Mă mângâi, imi zâmbeşti

Ah, singurătate a mea
Soare singur pe cer,
Strălucitor, dar orb
Dacă ar scânteia deodată
Nu ar şti unde să lumineze
Încotro să îndrepte raza
Singurătatea nu are margine..


(varianta in limba română - Magda Bunea
/din engleza si putina portugheza/)

e un cantec minunat.
l-am tradus in dimineata asta -
ca sa fie.

http://www.youtube.com/watch?v=M0wz_2qBcr0


Absencia

Si asa um tivesse

Pa voa na esse distancia
Si um gazela um fosse
Pa corre sem nem um cansera

Anton ja na bo seio
Um tava ba manche
E nunca mas ausencia
Ta ser nos lema

Ma so na pensamento
Um ta viaja sem medo
Nha liberdade um te'l
E so na nha sonho

Na nha sonho mieforte
Um tem bo protecao
Um te so bo carinho
E bo sorriso

Ai solidao to'me
Sima sol sozim na ceu
So ta brilha ma ta cega
Na se clarao
Sem sabe pa onde lumia
Pa onde bai
Ai solidao e un sina...


The Absence


If I had wings
To fly this distance
If I was a gazela
To run without getting tired

So in your arms
I would be
And never again absence
Would be our motto

But only in thoughts
I travel without fear
I have only freedom
On my own dreams

In my strongest dreams
I have your protection
I have your careing
And your smile

Oh loneliness
Up there the sun alone in the sky
It is bright but blindIn it's light
Without knowing where to give light
Where to go
Loneliness is sina

(varianta in engleza de aici:
http://www.lyricsmode.com/lyrics/c/cesaria_evora/ausencia.html)

6 dec. 2011

”A season's wish will come true

All seasons begin with you
:)

from one of the songs I like most -
I'll find my way home
of my favourite band - YES

You ask me where to begin
Am I so lost in my sin
You ask me where did I fall
I'll say I can't tell you when
But if my spirit is lost
How will I find what is near
Don't question I'm not alone
Somehow I'll find my way home

My sun shall rise in the east
So shall my heart be at peace
And if you're asking me when
I'll say it starts at the end
You know your will to be free
Is matched with love secretly
And talk will alter your prayer
Somehow you'll find you are there

Your friend is close by your side
And speaks in far ancient tongue
A season's wish will come true
All seasons begin with you
One world -- we all come from One world --
we melt into one
Just hold my hand and we're there
Somehow we're going somewhere
Somehow we're going somewhere

You ask me where to begin
Am I so lost in my sin
You ask me where did I fall
I'll say I can't tell you when
But if my spirit is strong
I know it can't be long
No questions I'm not alone
Sometime I'll find my way home
Somehow I'll find my way home
Somehow I'll find my way home
Somehow I'll find my way home

http://www.youtube.com/watch?v=T9Y3m7fisOU

5 dec. 2011

obiceiul excelentei

Excelenta este deprinderea unui om
de a trai la nivelul capacitatilor innascute,
atat viata personala cat si viata profesionala.

Excelenta este deprinderea unei organizatii
de a pune dezvoltarea potentialului uman
in centrul culturii organizatiei.

MB

despre excelenta, si aici:
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/ce-ne-impiedica-sa-atingem-excelenta1.html
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/ce-ne-impiedica-sa-atingem-excelenta2.html
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/ce-ne-impiedica-sa-atingem-excelenta3.html

30 nov. 2011

«Ce ştiu aştia mici?!» zic oamenii mari referitor la oamenii următori

Cam aşa gandesc «puterile», toate patru,
ignorând vorba unui mare cunoscător de oameni* :
«ăsta micu’ nu e un prost, e fii-tu !»**

Să observăm că, la figurativ,
fiu înseamnă ”cetăţean, membru al unei colectivităţi,
de care acesta se simte foarte ataşat”.
!
Ataşamentul e un fel de împrietenire încrezătoare -
un ENTUZIASM.
Iata:
”ONG-uri care susţin dezvoltarea societăţii civile (..).
Ele pot promova campania ca pe
o probă de coeziune şi colaborare naţională,
entuziasm şi încredere în societate.”
”Voi încerca să le încurajez să think big şi
să creeze un dialog real şi chibzuit.”

”Şi eu cred că faptul că e o provocare
ne poate face să ne mobilizăm mai abitir şi
ne motivează că vom putea spune apoi:
gata, am rezolvat ceva ce părea imposibil. Plus că asta ar crea o bază
de încredere în general între oameni,
vor vedea că au putut să facă ceva împreună şi
vor fi mândri de ei.” Citatele sunt de aici:
http://ciorna.wordpress.com/2011/11/25/scrisoaredeschisa/

Provocarea despre care e vorba e derizorie, probabil, pentru ”cei mari”.
Ei se vor grăbi să nu observe dorinţa ”celor mici”
de a fi mândri de ei –
unde ”ei” are sens de ”noi, oamenii români”.
La fel cum se vor face că nu pricep
importanţa lucrului făcut bine –
ca tipar pentru alte lucruri de făcut bine.
Tocmai pentru că oamenii mari trăiesc în tiparul
”nu rezolvăm ceea ce părea posibil”.

Orice schimbare de durată începe cu
ceea ce în engleză se zice «baby step».
Aşa că, atenţie la copii: ei fac paşii!***
Bravo, Simina!

*omul e David Ogilvy, vorba e usor modificata ca text,
dar intacta ca sens : «The consumer is not a moron, is your wife!»
** ca sa vezi.. situatie!, iata ce inseamna ‘a fitui’:
fituí, fituiésc, vb. IV (pop.) 1. a achita (o datorie).

2. (refl.) a se sfârsi, a se termina, a se isprăvi.
3. a da gata (banii), a cheltui tot, a mânca banii.
***a se observa.. ”articularea” –

nearticulat, în expresia ”ei fac paşi”,
ar reflecta plecarea tinerilor din România.

Când creşti, ai grijă să rămâi acelaşi

Pare un paradox.
E o necesitate.
Când explorezi, ieşi din cadrul referit – cel curent -,
ieşi din cadrul normalităţii, dar te ţii de marginea ei,
pentru că ea e cea care (te) ţine.
Îţi trebuie curaj şi încredere că acea căutare
găseşte ceva ce vei putea lega de ceea ce e,
că e un adaos, o continuare,
că rămâi acelaşi, crescând.
Creşterea e un proces recurent
o spirală crescătoare, cu pantă constantă.
Acea constantă eşti tu.
Ca şi în biologie, şi în noologie*
creşterea prezervă ADN-ul.
Stai tu!

Be a bijou :)
ca in poza asta:
de aici barriobjero dot info


*lumea spiritului, pentru romani (fără â din a)

25 nov. 2011

Ce e noaptea?*


*Courtesy Ionuţ, care, în workshop-ul de aseară,
a pus întrebarea: cum poate fi ”noaptea un sfetnic bun,”
daca există şi afirmaţia ”eşti prost ca noaptea”?


Chestia ţine de atenţia la sensul cuvantului,
sens dat de poziţia lui.. gramaticală.
În ”prost ca noaptea” , ca noaptea e locuţiune adverbială,
cu sensul de în timpul nopţii,
când nu poţi găsi/rezolva multe soluţii/ lucruri,
că e întuneric şi nu vezi --- situaţia :)

În ”noaptea e un sfetnic bun”, noapte e substantiv,
sensul fiind că pui un ”stop”,
alegi să nu vezi o vreme situaţia
pentru a găsi un alt punct din care să o priveşti -
în loc să bâjbâi ca prostul prin (acelaşi) întuneric :).

Cum se vede, ca şi poziţiile ce ţin de viaţă,
şi cele ce ţin de gramatică sunt OK-OK.
Atenţia la ”scenariu” e esenţială.
(”scenariul” e baza filmului,
iar ”viaţa bate* filmul”, cum se ştie)

Astfel că, atunci când afirmi
”M-am sculat cu noaptea-n cap”,
e bine să îţi fie clară… gramatica:
o fi prostul, o fi sfetnicul -
că, de, ca mâine faci 36500 de dimineţi :)

O zi luminată să avem!

* despre o perspectivă a.. bătăii am scris aci:
http://coaching2success.blogspot.com/2011/08/la-ce-bun-coaching-in-vremuri-de-criza.html

imagine de pe quotestags com

21 nov. 2011

about becoming - or longing to become

I am not what happened to me.
I am what I choose to become.//C. G.Jung

it seems we all end by becoming -- commissionars,
if we are lucky and grow -- old.

A LIFE OF ERRANDS

If You Are Lucky
You Will Grow Old
And LiveA Life Of Errands.
You Will Discern
What People Need
And Provide ItBefore They Ask.
You Will Drive Your Car
Here And There
Delivering And Fetching
And Neither The TrafficNor The Weather
Will Bother You
In The Least.
You Will Whip Down The 405 To San Diego
To Pick Up An Acorn
For Someone's Proverb
And So On And So Forth.
In Spite Of The Ache
In Your Heart
About The Girl You
Never FoundAnd The Fact That
After Years Of Spiritual Rigor
You Did Not Manage
To Enlighten Yourself
A Certain Cheerfulness
Will Begin To Arise
Out Of Your Crushed Hopes And Intentions.
How ThirstilyYou Embrace Your Next Commission:
To Sift Through The Sunglasses
At A Lost And Found In Las Vegas
Just A Few Hours Across The Desert.
Your Hair Is White
You Have Breasts
And A Gut Over Your Belt
You Are No Longer A Boy,
Or Even A Man
But A Sense Of Gratitude
Enlivens Every Move You Make.
Yes, Sir, These Are TheVery Gold-Rimmed Pair
She Left In The Plastic Tray
Beside The Dollar Slot Machines.
No, Sir, I Am Not Lying.

The Book of Longing
Copyright © 1999, 2000, 2001 Leonard Cohen.

10 nov. 2011

"hai ca se poate!"

titlul postarii e subject la e-mail primit aseara.
text: "Va doresc o seara minunata!"

primul imbold al consumatorului de.. putere
('hai ca se poate')
sa caut.. youtube-ul atasat ;-)
cand colo, "you tube!"
se citeste ca in Tarzan//io Tarzan!
tu esti/fiecare este
tubu' prin care vine seara minunata
pentru ca poti.
mi-a placut!

"Va doresc o zi minunata!"
ah. ce face inspiratia omului de catre om :)))
multumesc!

omul inspirational: Emil V.
oamenii inspirati: echipa de inceput.. de noiembrie -
in programul pentru companii de pe piata de capital,
Comunicare intra si interorganiztionala -
dooj'de comunicatori.. capital-isti!
antrenorul - capitalist si eu :)

30 oct. 2011

secretul.. de după!

am privit ici si colo prin celebrul documentar The Secret.
avem noi un proverb - ”bate şaua ca să priceapă iapa” -
asa ca as zice ca
oamenii astia au descris atât de profesionist şaua
încât poţi să crezi că vezi iapa! -
iapa cu şaua pe ea - şi pe om on top, desigur.

e o tehnica de comunicare.. energică
(ca să păstrez izul e=mc2 :))
care foloseşte atractivitatea posibilului
(in film se vorbeste despre ”the law of attraction” -
o sintagma de succes garantat prin contractul in participaţiune
ce se sugerează că ar exista între predictibil şi impredictibil,
între ştiinţă şi plăcere -
aspect pe care cu toţii putem să îl afirmăm, nu?!)

posibilul e atractiv pentru că e imaginar
şi pentru că ţine de zona de competenţă maximă a oricărui om.
cu toţi ştim cum e să fii competent în
ce ar putea să fie/la vârste mai tinere,
ce poate să fie/la vârste mature
ce ar fi putut să fie/la vârsta.. următoare :)

in fine, cum se vede, dincolo de timp (oups!),
- timpul verbului -,
competenţa rămâne intactă.
şi plăcută.

ce îţi doreşti?
să fii fericit!
răspuns corect, care te asigură că eşti bine poziţionat în viaţă:
ştii ce vrei şi ceea ce vrei e bine.
cum?
ei, asta e întrebarea mai grea.

la sfârşitul filmului, iapa era fericită -
fără şa. si fără om.
omul era pe jos,
ocupat cu o întrebare reală,
pusă de cineva spre finalul documentarului:
”what you want?”
o întrebare cu care realitatea te atrage.. de mânecă.
:)
enjoy life!


http://topdocumentaryfilms.com/the-secret/
(asta e link-ul, nu secretul)

27 oct. 2011

what to do when more than half life run out!*

*thinking of tomorrow meeting with my fellows graduates
1981 Electronics, Bucharest University

”In the year of Christ 1571, at the age of thirty-eight,
on the last day of February,
his birthday,
Michael de Montaigne,
long weary of the servitude

of the court and of public employments,
while still entire,retired to the bosom of the learned virgins, where
in calm and freedom from all careshe will spend what little remains of his life,
now more than half run out.
If the fates permit,
he will complete this abode
,
this sweet ancestral retreat;
and he has consecrated it to his
freedom,
tranquility,
and leisure.”


Michel de Montaigne

(the (im) bold belongs to me :))
(he wrongly estimate the ”half life” -

he died at 59)


 The ceiling ''library'' in Montaigne House. (image source - wikipedia)

well, as Steve Jobs said, lets pay attention to ”dots”:

coaching 30 years ago/my Electronics Diploma:
http://coaching2success.blogspot.com/2011/09/viitorul-in-trecut.html

coaching 25 years after/the 1st Romanian Conference on Coaching
http://coaching2success.blogspot.com/2008/11/inner-for.html

beautiful people and their beautiful thoughts

“Magda's sharp insights keep you focused on yourself. Her coaching way of assisting you to get to the heart of the matter, with humor and joy, seeing beyond surface, help you to understand deeper, yet confrunting, and to make changes and grow. A master of language, respectful and empathetic, she is a real professional in helping you regain awarness of the true self, and inspiration to learning and perform.”
Horea MURGU, president, Coaching Institute

“Stephen Covey says "seek first to understand and then to be understood", which is a good way of describing Magda's ability to make you discover yourself, to help you be ... effectively you, to see what it has to be seen! She has the warm, the kindness but also the sharpness in thinking that makes you immediately sense the reality around you. After I first time met her and afterwards in several occasions, I had the opportunity to learn from Magda the easiest and simplest way of approaching things, the desire to look deeper into the root cause of the problems but also the eagerness to continue, despite the obstacles. She finds herself among those people I met in my life that made me feel confident with everything I do because she is capable of inspiring and transmitting trust in an honest and ethical way. Thank you Magda for your professionalism but mostly for your kindness. Gabi”
Gabriel Nastase, HR Development Expert

“Magda is a very intuitive, warm and open person. As o professional, she is outstandingly ethical, clear-minded and self-driven. Knowing her for several years for now, I am glad that I worked and learned so many things together with her. She is a good coach and an excellent development process facilitator. So I am really delighted to recommend her as the true professional that she is!”
Mihai Stanescu, Owner, RoCoach Consult S.R.L.

“A World of Wisdom (WOW) in one person. Tongue twister. Mind twister. Magda!” Monica Grigoriu, ACC, General Manager and Partner, Metasysteme Coaching

“I had a privilege to work with Magda in several projects. Her unique ability for written communications makes Magda’s ideas a real benchmarking for any marketing professional. Excellent trainer, coach and speaker she’s permanent involve in human reengineering.”
Cristian Radu, Managing Partner, Ziglar Worldwide Training Romania

“Magda is one of the greatest persons that i've met so far. A true and rare intellectual, as nowadays one can rarely see. She masters words, languages and great techinques of coaching and training. She is a great coach, kind and gentle, she sees so deep in a client's soul that you have, you must have her as your coach. My words are empty but i have to say tha that she is trustworthy, great professional, extremely helpful and insightful.”
Jackline Mirela Mincu, Owner, Jackline Mincu

“Magda brings a beautiful richness of spirit to human interaction that is to be without any doubt to be ascribed to her empathy and being able to understand and to help people. This recommendation is meant to show my appreciation, respect and trust towards her, in spite of being inexhaustive of her talent and capacity as a coach and as a trainer.”
Dana Timar, Senior Consultant, Ensight Management Consulting

“It is not easy to find the right person to work with you. Sometimes you ask for a reference and still do not get what you want. Stop, no need to look around, choose Magda. It pays.”
Serban Chinole PCC

“Magda confront me to reflect on my values and beliefs and to drawing the core skills and perspective needed to become exceptional. She can "affect" you and the sense of changing your mindset, outlook, and creativity you deliver in day by day business life. Magda is very inspiring in a special way: triggering your own inspiration, and unleash your potential to developing innovative approaches, growing yourself and your business potential.”
Corina Ionita Puiu, Top Office GM, RTC - Diverta


alte pareri:

http://coaching2success.blogspot.ro/2012/10/ce-imi-spun-oameni-frumosi.html

http://coaching2success.blogspot.ro/2012/11/un-blog-cu-personalitatea-mea-sic.html


25 oct. 2011

"putem sa inaintam fara teama de a depasi adevarul."

"(…)ai ceva pe care sa nu-l fi avut dinainte?
nimeni pe lume nu ne poate mantui, nici pierde,
daca nu o dorim."

Teilhard de Chardin/Mediul Divin

22 oct. 2011

Intrebari… premergatoare*

Au nevoie afacerile de astazi de learning si development? In ce maniera ?
E bună succesiunea întrebărilor: la prima vom răspunde cu toţii ”da!” şi vom răsufla uşuraţi că am răspuns corect, şi asta era tot ce aveam de făcut. A doua ne scoate din confortul lui ”ştiu” şi ne proiectează în ”cum fac?” Pentru a avea un răspuns trebuie să practici tu însuţi learning and development, să fi ajuns la.. maturitate!
Learning environment maturity model (Paul McKey) are cinci faze: primele trei - pasivă, tranzacţională, interacţională – descriu învăţarea care vine din afara individului, ultimele două – experienţială, autonomă – vin din interiorul persoanei, pentru că îşi asumă mobilitatea spre şi e responsabil de potenţialul său.
Cum provoci o astfel de dezvoltare? ”Armonizând nevoia de identitate (=valoare) a angajatului cu nevoia de valoare (=identitate) a organizaţiei.” (Gallup Press; parantezele cu italice imi apartin)

Cum creez o cultură organizaţională care să faciliteze învăţarea?
Cultura orgnizaţională creată e configurată de viziunea şi valorile organizaţiei; dacă acestea nu sunt afirmate şi practicate, e făcută din ce se nimereşte să fie – dar, oricum ar fi, nicio organizaţie nu e.. incultă!
Insa poate fi cu totul neinteresată de învăţare.
Cum să o faci să fie? Să centrezi viziunea pe potenţialul afacerii ca rezultat al potenţialului asumat responsabil al fiecăruia şi să recunoşti ca valoare.. valoarea. Iar toate acestea trebuie comunicate eficace, verbal şi nonverbal: spuse şi făcute, auzite şi văzute.
”Ich bin ein Berliner!”, celebra propoziţie a lui J.F.K., e perfect practicabilă de către orice lider: ”Şi eu învăţ!”


*intrebarile au fost puse de business-edu, inainte de Forumul L&D;
'premergatorul' e, cum se stie, chestia care ajuta un copil sa invete sa mearga.

11 oct. 2011

Comunicarea interna – moft-skills?

Jocul interior în ”partida” organizaţională

Locul de munca – un ”teren” în care trebuie să învingi?!

Deseori, munca e înţeleasă ca o partidă: între angajat şi client, între doi angajaţi, între angajat şi şef are loc o comunicare puternic centrată pe competiţie şi evaluare, pe critică şi judecare a celuilalt, pe învins şi învingător.Metodele clasice de îmbunătăţirea comunicării – soft skills – au în vedere relaţia dintre două persoane ca întâlnire dintre două entităţi – doi de Eu. Cine sunt aceştia doi – eul persoanei A şi eul persoanei B? Cine vorbeşte? Inner Game este o cale de a afla răspunsul adevărat pornind de la constatarea că, la fel cum există un joc exterior, există şi unul interior – între două eu-ri: Eul 1, cel critic, evaluator, şi Eul 2, cel care face lucrurile să se întâmple. Când A vorbeşte cu B, în numele lor vorbeşte câştigătorul jocului interior al fiecăruia, dar şi câştigătorul ”jocului” din interiorul organizaţiei.


Munca – un joc ”la serviciu”

Folosirea metodei Inner Game în comunicarea internă permite clarificarea procesului de schimb de informaţii (verbale, nonverbale şi paraverbale) şi înţelegerea adevăratei intenţii a muncii. Totodată, facilitează exersarea ”mobilităţii” a capacităţii de a folosi creativ orice situaţie, astfel încât performanţa apare natural, ca urmare a asigurării congruenţei între intenţia personală generală şi prestaţia în situaţia curentă. Jocul interior este un antrenament pentru ”performanţă responsabilă”, ghidat de conştienţa, atenţia şi încrederea în capacitatea şi ţelul personal, şi, totodată, atent, conştient şi încrezător în obiectivele organizaţiei, în misiunea şi valoarea viitorului pe care îl afirma viziunea companiei .
Workshop rezult: să (vă) jucaţi mai bine - ca oameni şi organizaţii!

in afara de acolo (:)), mai multe, aici:
http://coaching2success.blogspot.com/2011/08/jocul-interior-metoda-de-antrenament.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/05/inner-game-key-words-asumarea.html

alte postari inspirate (sic)
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/inner-game-1.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/inner-game-2.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/when-coaching-is-game.html http://coaching2success.blogspot.com/2011/02/joaca-interioara-1.html

si un citat din autor
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/greatest-benefit.html


”vă arătăm L I V E”

asa scrie pe o reclama pe care o vad.. live!
si zilnic, intr-o intersectie in care stai pe loc, si pe verde.
asa ca mi-am adus aminte de un moment incredibil de dinainte de 89,
cand engleza era cunoscuta de necunoscatori, mai ceva ca azi.
sotia sefului, absolventa de liceu, dar cu sinapse vioaie,
cum se va vedea mai jos.
seful, subinginer in tari din africa.
la intoarcere, shopping.
cadou nevasta: haina de blana.. de animal
foarte pretioasa, intelegem din povestirea doamnei.
”dar nu stiu ce marca o fi aia size !?”
(citeste cum se scrie)
asistenţa, domnisoare si domnisori stagiari. liniste.
dupa un moment, un tip mare, frumos, destept
indrazneste timid:
”in engleza, asa se zice la marimea hainei.”
”nu, mă Gică, stiu si eu! antecedentele erau pe dos!”
mda. live.

5 oct. 2011

haiku herăstrăul, că vine iarna

toamnă.
în soare, frunze uscate
tremură deja.

MB

*herăstăru, s.n., vezi ferăstrău








1 oct. 2011

tăt în fruntie*! :)

"The birds they sang
At the break of day
Start again
I heard them say
Don't dwell on what
Has passed away
Or what is yet to be
(..)
Ring the bells
That still can ring

September** (!) Cohen
& a beautiful sunrise in Cluj,
here and now,
oameni minunaţi, ei înde ei -
oameni care îs!

http://www.youtube.com/watch?v=_e39UmEnqY8


*fruntie, ”săru-mâna”, că mi-or spuuus (nu frunce, cum scrisesem)
**http://coaching2success.blogspot.com/2009/09/september-cohen.html

30 sept. 2011

Pentru CE eşti lider?


Despre leadership în social media

Leadership-ul a devenit o preocupare majoră a mediului de afaceri, depăşind chiar dezbaterile despre actul de a conduce din zona politicului, zona-matrice a acestui concept. Paradigma liderului ca deţinător al puterii a trecut în cea a liderului ca organizator al unei companii – ambele se referă însă la viziune şi victorie, fie ea politică sau economică.

În antichitate, discuţiile despre ”republică” şi conducătorii ei erau purtate de Platon chiar cu şi împreună cu cetăţenii acesteia, cu cei conduşi. Economia modernă a abordat leadership-ul la nivel de experţi – ”discuţiile” au dat teorii şi modele de aplicat. Democratizarea accesului la putere a făcut trecerea de la liderul care ”se naşte” la liderul care ”se face”. Însă, în timp, s-a dovedit că liderul ”se percepe”!

Subject: Există vreo legătură între leadership-ul corporativ şi leadership-ul militar?
Unul dintre cele mai comentate subiecte online a fost legătura dintre leadership-ul corporativ şi leadership-ul militar. Suntem înclinaţi să credem că, în armată, leadership-ul se rezumă la ”comandă şi executare”, în timp ce leadership-ul corporativ se bazează pe consens şi ţine seama mult mai mult de oameni.

S-au găsit următoarele asemănări:1/obiective şi scopuri; 2/”filozofia” şi tehnicile; 3/stiluri şi metode. Dar şi următoarele deosebiri:1/obiective şi scopuri; 2/”filozofia” şi tehnicile; 3/stiluri şi metode.! :) (fiind vorba de social media am ales să mă ”emoticonez” aşa)

Concluzia la care a subscris majoritatea celor câteva zeci de comentatori a fost că ”depinde”! Dar şi în organizaţii, şi în armată, ţelul este acelaşi, iar o afacere bine condusă seamănă tare mult cu un regiment bine condus. Ambele structuri sunt organizaţii compuse din oameni şi oamenii răspund la acelaşi tip de leadership. Desigur, există diferenţe specifice în privinţa sarcinilor şi conţinutului verbal şi nonverbal – stilul autocratic din mediul militar se poate dovedi lipsit de eficacitate în mediul de business. Deşi în armată gradele sunt folosite obligatoriu în formula de adresare iar în afaceri doar uneori, respectul pentru ceilalţi este, în ambele situaţii, o atitudine necesară pentru succes.

Onoare versus.. criză economică
Diferenţa de calitate în leadership - militar sau corporativ - e dată de capacitatea liderului de a alege stilul de conducere cel mai potrivit situaţiei curente şi de determinarea de a face alegerea respectivă, renunţând la confortul abordării de tip ”a mers atunci, va merge şi acum”. Atenţia la cei pe care îi conduce şi, prin aceasta, evaluarea permanentă a modalităţii lor de răspuns sunt instrumentele de bază ale oricărui lider eficace.
Ceea ce în armată trece drept activitate de robot este, în fapt!, activitate complet focalizată pe obiectiv – acel gen de activitate care ”antrenează” deprinderea de a fi concentrat – prezent - folosită în programele de training pentru dezvoltarea abilităţilor de leadership.

Un lider capabil în armată are succes şi în business, şi reciproc, deşi se afirmă frecvent că tocmai lipsa de leadership de tip militar, unde onoarea ocupă un loc central, a dus la recentele derapaje morale din leadership-ul de business, cu consecinţele economice actuale (Enron, Barings Bank etc.). Pe de altă parte, dacă ar fi de ales să înlocuieşti conducerea politică a unui stat, nici leadership-ul militar, nici cel de business nu e agreat!

Pentru CE eşti lider?
”Arta războiului”, cartea faimoasă a lui Sun Tzu, are mare trecere în multe domenii - militar şi economic -, dar una e să-ţi pierzi viaţa şi alta să-ţi pierzi job-ul. Poate de aici şi diferenţa în calitatea lucrului în echipă în cele două arii de activitate. Şi totuşi, semnificaţia uneltelor leadership-ului este aceeaşi: un bici este un bici, iar grija pentru celălalt este grijă pentru celălalt. La fel, capacitatea de a determina oamenii să îşi asume responsabilitatea pentru lucrul făcut, precum şi capacitatea de a-i determina să te urmeze.

E de remarcat că accesul la conducerea unei naţiuni era condiţionat de abilitatea de a conduce armata, de a câştiga războaie – pentru naţiunea respectivă. Pornind de la celebra replică a lui Richard al III-lea, ”Un cal, un cal! Regatul meu pentru un cal!”, trebuie reflectat la întrebarea: pentru CE eşti lider?

(articol apărut în luna iulie în revista de people mnagement, AIDA, editată de România liberă)

25 sept. 2011

despre x% din ”eu”

(te) alergi?!
pune un "stop" -
s-ar putea să te.. prinzi! (sic)

completeaza urmatorul tabel ”eu”
viata mea apartine:
a % apartine persoanei A //
ce am castigat cedand acest procent?//
ce trebuie sa dau inapoi ca sa il rascumpar?//
ce voi castiga astfel?//

b % apartine persoanei B //s.a.m.d //.....
.
.
.
f % apartine firmei in care lucrez//
ce am castigat cedand acest procent?//
ce trebuie sa dau ca sa il rascumpar?//
ce voi castiga astfel?//

.
.
x % imi apartine mie// ce castig din asta?//
ce as castiga mai mult daca as avea mai mult?//
ce pot sa fac chiar acum ca sa am mai mult?

adică ”acum-acum” :)



In atelierele NESTworking pe care le sustin acum, la patru ani dupa aceasta postare, plantam cu grija, asa cum vrea fiecare, pentru ca fiecare isi creste mult valoarea.. "x": CAT IMI APARTIN MIE?

In perspectiva cresterii controlului asupra propriei vieti, un text util puteti citi aici:
''Locus of control'' - from limiting belief to empowering belief

un festival ”de ţară”

mda.
s-a terminat şi festivalul Enescu -
rotund, ca Pădurea spânzuraţilor
la liceu învăţăm asta -
că romanul se termină cu scena cu care a început,
dar cu alte personaje.

festivalul s-a terminat cu scena de început
în oglindă, deci.. invers.
la 1 septembrie, sala aplauda
între părţile lucrării respective, iritând
dirijorul şi orchestra - jignindu-i, în fapt.
la 25 septembrie, sclipitorul dirijor
al minunatei orchestre franceze,
nu a mai lăsat loc de aplauze între
două lucrări - ultima dintre ele, foarte cunoscută -
asigurându-se că sala va fi iritată,
jignind-o, în fapt.
asa.
deci am ascultat un ”Debussy-Ravel.”
cam împietriţi, aşEa.
nu ştiu în ce concert din ce ţară
cineva şi-ar fi permis un astfel de gest.
la noi ”a mers şi aşa”
in fine.
poate domnul dirijor a vrut să facă
dinadins legatura dintre două piese
care erau inspirate de acelaşi tărâm -
spaniol, Iberia şi Bolero.
dar nu ne-a anunţat.
da.
trăim în românia şi asta ne scuipă tot timpul -
unde ”asta” poate fi ea, ţara,
sau poate fi el, faptul de a trăi aici.

(m-am cam supărat -
dar a fost tare greu acel moment.)

24 sept. 2011

david garrett

http://www.youtube.com/watch?v=TDbM_9O2uAk
asta a cantat aseara, la Festivalul Enescu
la min 3:27 e imposibil sa nu ţi se intâmple ceva!

ah, si pentru doamne:)
http://www.youtube.com/watch?v=K0W2kcH74Ws&feature=related

la bis, a cantat si The Flight of a Bumble Bee,
piesa care l-a facut cunoscut in zona.. recordurilor!
(parca in 106 secunde, cea mai rapida)
http://www.youtube.com/watch?v=Q15yi6CqZ2U&feature=related
la recorduri ne pricepem toţi!
aşa că au apărut tot felul de comentarii răutăcioase.
(chiar, nu există Cartea Performanţelor!)

omul e un performant si un performer -
trebuie ascultat - şi văzut
cum vine şi pleacă spre/dinspre public:
te imbratiseaza, te ia cu el
se bucura si iti propune sa te bucuri si tu.

David Garrett practică bucuria jocului cu vioara -
de la patru ani, când a vrut jucăria fratelui său mai mare,
a vrut acea vioara, să se joace/play cu ea.
Dar ce muncă enormă,
câtă responsabilitate faţă de ceea ce simţi că eşti
ca să ajungi să ”playing the violin” - a Stradivarius one!

(io m-am bucurat, poate, si pentru ca seamana cu Kurt Cobain.
de altfel el si cantă Smells Like Teen Spirit.
http://www.youtube.com/watch?v=4tUrn-EESBc)

altfel, totusi, ce sa zic, nu mi-a placut în concertele alea mari -
mai creşte el...



viitorul in trecut ;-)

Coaching through biofeedback in heart desease
/Aparat pentru antrenament prin biofeedback in afectiuni cardiace/
Magda Bunea/Lucrare de Diploma/
Facultatea de Electronica si Telcomunicatii

”O noua modalitate de asistare a bolnavului
in care acestuia ii revine -
mai clar, si in primul rand -
responsabilitatea si puterea asupra propriei sanatati,
luindu-si functiunile fiziologice sub control voluntar.
(..)
Organismul este un sistem autoreglabil prin feedback. (..)
Feedbackul actioneaza si in cadrul formelor de gandire,
si in intreaga reglementare

constienta si neconstienta a conduitelor.
Există
feedback de dezvoltare - valorile sistemului
se dezvolta in relatie circulara, marindu-si potentialul.
Şi există
feedback de stabilizare -
creaza functionalitatea confortabilă sistemelor.(..)”

Rolul coach-ului este de a sprijini dezvoltarea,
oferind putere/empowering, încredere şi un mediu safe
acelor momente dificile în care
ieşi din confortul sitemului ”practicat”
pentru a înainta -
în pofida ”atracţiei” re-stabilizării -
spre împlinirea potenţialului.

Clar. Mă ocup de coaching de foarte mult timp! :)

The Importance of Being Earnest*

Dacă sunt cu zece ani mai mare,
inseamna ca sunt mai mare,
nu că sunt mai mica!!!
:)

MB

* e o piesa de Oscar Wilde
in contextul cresterii
- în vârstă, în.. viaţă -
onestitatea imi pare a fi temelia.. măririi!

21 sept. 2011

despre controlori si leadership

”Mă concentrez mai mult asupra
obiectivelor pe termen scurt,
asupra cărora există mai mult control,
decât pe cele pe termen lung?”


E o intrebare clasica in chestionarele de evaluare
a leadership-ului.
Leadership nu ai degeaba, ci ca sa fii recunoscut* ca lider**.
(In schimb, poţi să fii lider degeaba.)

Intrebarea măsoară, de fapt, valoarea pe care o acorzi
capacităţii de a gândi pe termen lung -
a fi capabil sa ”vezi” afacerea crescând
spre potenţialul ei maxim -
capacitatea de a avea viziune.
Viziunea constructivă este definită
în termenii văzului strategic -
viziunea nu este o vedenie.

Preocuparea să controlezi pe termen scurt
arată lipsă de viziune.
Nu poţi să controlezi ce nu vezi,
aşa că nu laşi nici pe alţii să vada,
şi, desigur, nici să facă ceva ce depăşeşte
zona ta de competenţă.. ''vizionară''.

În schimb, ”controlorii” se tem de vedenii,
şi, astfel ”născute” de ei,
vedeniile încep să bântuie toată organizaţia,
şi toţi angajaţii să le vadă şi să se teamă.

Ca observator din afară al unei astfel de companii,
nu te temi, dar te întrebi:
”Ce e asta? O organizaţie sau am avut o vedenie?!”


*recunoscut in sensul: ”cum il vezi, cum stii ca e”
** pentru că, desigur, leadership nu se scrie leadersheep.
Şi nici nu se face! (a se citi expresia în ambele ei sensuri)

19 sept. 2011

Cum să-ţi începi* ziua din doi paşi

1.”Multumim ca v-ati jucat cu noi!”
ultima comunicare din ziua de ieri,
tocma de la… RIN :)

2.”Multumesc! Let’s GROW!”
prima comunicare pe ziua asta,
tocma’ de la Cluuuuj :)

Multumesc: MULTUMESC!

Clar, am o directie:
drumul de o mie de Li incepe cu primul pas –
clar am o direcţie bună:
am pastrat-o si la al doilea pas :))

dovada.. legaturii**?!
http://www.youtube.com/watch?v=9qzGo_tLAfI

„Satul e în sărbătoare/Toboşarul strigă tare
”HAI CU TOŢI LA JOC
(E o inregistrare din 1995.
Un gand pentru Iuliu Merca, acolo unde se afla el.)


*E de observat ca ziua incepe ea,
nu o incepi tu.
Daca ar incepe cand vrei tu,

cand ar incepe ziua ta?!
Aaa – seara?! La «sala»? In the club?
La usa gradinitei, cand iti astepti copilul?
Acasa, cu ai tai dragi? La televizor?!
Haiti.

Poi, cate ore are ziua ta?! Dar viata?

** pour les connaisseur: ”dovada la lucrare” :)

15 sept. 2011

I guess I'm doing fine, indeed!

"Well, I ain't got my childhood
Or friends I once did know.
(..)But I still got my voice left,
I can take it anywhere I go.
(..) And I've never had much money
But I'm still around somehow.
(..) Many times I've bended
But I ain't never yet bowed.
(..) I been kicked and whipped and trampled on,
I been shot at just like you.
(..) But as long as the world keeps a-turnin',
I just keep a-turnin' too.
(..)Well, my road might be rocky,
The stones might cut my face.
(..)But as some folks ain't got no road at all,
They gotta stand in the same old place.
Hey, hey, so I guess I'm doin' fine."



Bob Dylan

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=BSXY5xxZ9UM

12 sept. 2011

care pe care!

Dezvoltarea personală nu poate fi mai mare decât omul.
Creşte şi te vei dezvolta.

MB

7 sept. 2011

cum stau (!)/merge cu leadershipu'

Ce a ieşit la măsurătoare:

”Eşti o sursă de leadership.
Oameni integri ca tine sunt cei mai buni manageri.
Profilul tău arată o combinaţie de puncte forte
pe care numai 5% dintre cei evaluaţi o au:
atingerea obiectivelor, conştienţa sensului activităţii,
capacitatea de a te bucura şi a progresa prin ceea ce faci.
Aceste caracteristici sunt recunoscute ca fiind
factorii cheie în eficacitatea personală şi organizaţională.”


Human Synergistics

4 sept. 2011

what is business about

A business has to be involving,
it has to be fun,
and it has to exercise your creative instincts.”



Richard Branson

Despre om ca despre operă literară..

”(...) unde există diferenţiere,
există tensiune, deci mişcare.
La limită, opera de cea mai mare originalitate
pare să se situeze în afara sistemului,
ca o fericită alternativă a acestuia,
dar, în realitate, tot ce o precede se află în el (..).”





Principiile comunicării literare, Maria Corti

pauza... a doua :)*

* în legătură cu postarea precedentă
http://coaching2success.blogspot.com/2011/09/pauza.html


Ar mai fi de observat că ”pauză”
e foarte aproape fonetic de ”cauză”.**

Ce înseamnă cauză?!
Poi, înseamnă, pentru cei mai mulţi dintre noi,
un ”de ce?” - înseamnă să ne folosim prezentul
ca să rezolvăm ceva ce.. a trecut!

Cauză înseamnă însă şi un ”pentru ce” -
să foloseşti prezentul pentru viitor.

Dacă, în pauză (:)),
îţi pui întrebarea ce cauză am eu?
care e răspunsul tău?!

Toate răspunsurile sunt bune,
dacă sunt ale tale -
dacă sunt ale altora (pretinse de sau preluate de la)
e de observat - a t e n t - în ce măsură
răspunsul tău e.. ”cauza” lor!


*asta (pauza/cauză) nu e o găselniţă ”subţire” -
cercetări neurolingvistice demonstrează
importanţa ”contiguităţii” fonetice
în structurarea limbajului/gândirii
şi, ca urmare, a realităţii pe care o instituie, numind-o.
(”figura fonică reiterativă”, Roman Jakobson)

Mecanismul - natural, desigur - e ”provocat”,
artificial, dar cu.. profit,
de comunicarea specifică marketingului.. de masă.
Mesajul publicitar manipulează (şi fonetic)
inducând publicului răspunsul dorit.
Dar, ce să vezi, observăm că există şi marketing.. ”de casă”-
”home made marketing” (sweet home?!)
sau ”organizaţional made marketing” (sweet company?!)
Dulci sau nu, ambele.. cauzează!
:)

pauza

Ieri am deschis televizorul! :)
nu il deschid prea des,
şi, când o fac, îl închid destul de repede.
De data asta am stat să mă uit:
erau nişte imagini minunat filmate,
însoţite de o muzică ca din peisaj.
”haiti, mi-am zis, ăştia au reintrodus p a u z a!!!”
”Pauza” era o transmisie tv -
probabil că era nevoie să se reconfigureze.. releele.
Ce e releul?!
Poi, e o chestie care, acţionată de un anumit ”stimul”,
conectează.. o realitate la alta :)
!

Te bucuri de realitatea la care eşti conectat acum?
Dacă nu, ce-ar fi să te deconectezi un moment
şi să foloseşti unealta STOP,
despre care vorbeşte Tim Gallwey aici:
Nu prea e de aşteptat să îţi revii în jocul exterior
dacă jocul interior e deja pierdut.
Dar cum ar fi dacă ţi-ai acorda câteva secunde să te întrebi:
”Pentru ce joc eu azi? Care e obiectivul meu aici?”


2 sept. 2011

Tăcerea - în muzică şi PR/Festivalul Enescu

La începutul serii a vorbit domnul Pleşu - ”dichisit”,
ca să folosesc un cuvânt specific :)
"Muzica răstoarnă deprinderile noastre zilnice.
O piesă muzicală iese bine atunci când fiecare îşi cântă partitura lui şi sunetul global e bun. Fiecare e diferit, fiecare are melodia lui de cântat, dar miracolul constă în faptul că melodiile astea însumate dau o simfonie, dau un sunet comun. (..) Poate că vom reînvăţa, de la muzică, cum să fim diferiţi consunând, cum să trăim diferenţa simfonic. Se poate. Muzica o dovedeşte."

În muzică, tăcerea e începutul -
e ca golul în pictură,
ca separarea în paragrafe în scriitură:
e nevoie de loc pentru ca fraza,
oricare ar fi natura ei,
să fie sensibilă -
să fie, adică, simţită şi, astfel,
să ducă spre urmarea ei.
La Festivalul Enescu nu mai e loc -
şi nu mă refer la bilete -
nu e loc pentru această tăcere (în)cântătoare:
există spectatori care aplaudă
după fiecare parte a unei simfonii.
O mărunţesc. O ratează..

În PR, tăcerea e sfârşitul.
(”no news” is no more ”good news”
”no news” is.. the end)
Domnul Pleşu a sfârşit prin a face aluzie la
prezenţa imperiului austro-ungar
(dl Holender îi aminteşte puţin de Banat şi mult de Viena,
iar dl Hunor de Transilvania şi Ungaria)
şi a sa - un regăţean. (muntean)
Semnătura lui Enescu,
(alt regăţean. moldovean.)
enormă şi frumoasă, era în spatele domnului Pleşu.
Ocazia Festivalului Enescu a rămas în lumea ei.
Domnul Pleşu a ratat ţara..


alte aplauze (oups) aici:

http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/generalul-beethoven.html






29 aug. 2011

Cel mai rău duşman al unei companii!

”Nu concurenţa din exterior este cel mai rău duşman al nostru, ci modul în care comunicăm unii cu alţii în cadrul propriei companii.”

Jack Welch


despre "favorizare", aici:
http://coaching2success.blogspot.com/2011/08/breaking-fear.html

breaking the fear

Breaking the Fear Barrier*

” A company's worst enemy is not always the competition.
Sometimes it's the fear that lives within its own walls.”


Cercetările Gallup au arătat că, indiferent de tipul industriei, de marimea companiei sau de nivelul ierarhic, jumătate dintre angajaţii americani se simt prizonieri în companiile în care lucrează, lipsiţi de orice putere să schimbe această situaţie.
Oficial, desigur, nu sunt ”prinşi”, dar aşa simt. Organizaţia nu simte, dar are pierderi enorme în productivitate, preocuparea faţă de client şi profit.
Extinsă pe şase continente, cercetarea a identificat aceeaşi ”frică limitativă” – fear barrier – ca fiind cauza distrugerii firmelor din interior.

Toate aceste organizaţii aveau strategii corecte de dezvoltare, politici şi proceduri, dar ceva le stătea în cale – se împotmoliseră, erau ”prinse” şi orice făceau nu puteau să oprească pierderile. Cercetarea a arătat că, în orice sector de activitate, public sau privat, ceea ce ducea la auto-distrugere era frica.

Frica de a pierde personal ceva duce la distrugerea a înseşi sursei câştigului prezervat prin frică. Oamenii sunt extrem de reactivi, îşi apără ce au ferindu-se unii de alţii, submişi realităţii pe care o resimt ca validată de organizaţie, comunicarea e falsificată, eludând astfel realitatea în care activează organizaţia şi limitând capacitatea acesteia de a fi valoroasă pentru mediul real – chiar motivul existenţei ei.

Un management al limitării pierderilor (personale sau de grup)
are ”succes”: duce la pierderea motivării,
a interesului şi preţuirii muncii,
”frica zdrobeşte oamenii şi le ucide entuziasmul şi energia.”
Recursul la birocraţie este reflex,
lucrurile o iau la vale şi
pare că nimic nu le mai poate opri.

Tom Rieger, autorul cărţii, arată că ”pentru că barierele cauzate de frică au fost construite în interiorul organizaţiei, tot în interiorul organizaţiei pot fi şi distruse.”

Dacă scapi de frică, schimbarea în bine este un fapt natural.

În acest proces, liderii organizaţiei au rolul principal validând comportamentele curajoase şi lăsând fără efect comportamentele care încearcă să submineze curajul.
Numai dacă elimini frica poţi crea un mediu de muncă care să garanteze succesul.

*Breaking the Fear Barrier:
How Fear Destroys Companies from the Inside Out,
and What to Do About It
Tom Rieger, GALLUP PRESS
http://gmj.gallup.com/content/147410/breaking-fear-barrier.aspx

26 aug. 2011

the authority of being human versus a human's authority

”Ordinary people, simply doing their jobs,
and without any particular hostility on their part,
can become agents in a terrible destructive process.

Moreover, even when the destructive effects of their work
become patently clear,
and they are asked to carry out actions
incompatible with fundamental standards of morality,
relatively few people have the resources needed
to resist authority.
(...)
none of the participants*
who refused to administer the final shocks
insisted that the experiment itself be terminated,
nor left the room to check the health of the victim
without requesting permission to leave.”




"The Perils of Obedience" by Stanley Milgram
wow.
Is it humanity a question of
being permitted to be human?!

*The Milgram experiment

22 aug. 2011

when a man persuades a woman :)

Credibilitate versus Încredere

Robert Cialdini, prezent în curând în România,
afirma că:
”People say yes to those they owe.
If you do me a favor, I do you a favor.”
Pe scurt, e varianta pe pozitiv (?!) a cunoscutei
”ce tie nu-ti place, altuia nu face”.

In primul rând, nu-l ”asalta” pe celălalt.
Or, in manualul de influenţare e vorba de arme:
1. arma reciprocităţii
2. arma angajării consistente
3. arma conformării sociale
4. arma autorităţii
5. arma atractivităţii
6. arma accesării limitate.
Acestea, la rândul lor, dau tot atâtea
componente ale credibilităţii.
(se numesc aproape la fel -
le gasiţi în cartea lui Cialdini
publicată la editura Business Tech, 2009,
Influenţarea: Psihologia persuasiunii)

Robert Cialdini are, incontestabil, meritul
de a fi observat şi operaţionalizat mecanismul persuasiunii.
Noi trebuie să avem discernământul în a-l folosi.
(”Bula: am salvat o fata de la viol/Cum?!/Am convins-o!”)

aşa că, vorba cântecului,
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hq2KgzKETBw
have you ever persuade a woman?!
că, atenţie la ce zicea David Ogilvy:
”The consumer is not a moron, she is your wife!”
;-)


oupsssssss
Anuntul evenimentului a scapat.. persuasiunii!,
si a marcat un ditamai acte manque -
acel act ratat al realitatii exterioare
care arata un act autentic al realitatii interioare:

”One of the most well-known specialists
in the science of influence and persuasion comes to Romania!
Come to our event, get to know him and
fiind out* how to make your
clients and partners say always YES!”

asta e, fiind afara, nu ma voi lasa convinsssssssa
:)

21 aug. 2011

La ce bun coaching în vremuri de criză*

Înţelegem prin coaching antrenarea
pe care un om/o echipă o solicită pentru
a exersa/dezvolta abilităţi înnăscute
de care are nevoie pentru un nivel mai bun
al prestaţiei/perfomanţei,
la care simte/obsevă că nu poate ajunge singur/singură
dacă foloseşte doar propria capacitate de antrenare.

Fiecare dintre noi ne antrenăm zilnic
practicând activităţile pe care le-am ales,
descoperind abordări noi şi
îmbunătăţindu-ne astfel ”lucrul”.

Rezistenţa la antrenare este rezistenţă la propria împlinire.

Fireşte, oricine e liber să aleagă să nu se antreneze cu un coach.
Insă ar fi trist să nu se antreneze deloc pe calea pe care o urmează.

În sport, trebuie să te ”încălzeşti” pentru a performa.
În muzică trebuie să faci vocalize pentru a ”încălzi” corzile vocale.
Ce faci, de fapt, când te ”încălzeşti”? Ce este ”încălzirea”?
Este calea de a ”exprima” ceea ce este ”imprimat”,
de la im-presie la ex-presie –
calea de la ce eşti la ceea ce faci fiind.

A te îndrepta spre ceva,
a urma o cale anume şi
a ajunge unde doreşti este
alegerea, determinarea, performanţa şi bucuria ta.

Calea aceasta se construieşte prin antrenament.
Uneori e suficientă atenţia proprie pentru a ţine calea.
Alteori e necesar un antrenor pentru o bucată de drum.

*Titlul acestei postări e o variaţiune pe tema celebrei
La ce bun poeţii în vremuri de restrişte – a lui Holderlin.
Constat că a fost şi un eveniment recent pe tema asta –
"Cultura bate criza."
E de observat ca verbul ”bate”
nu se referă la bătaie ci la... bătaie :)
Sensul acela de ”depăşire”.

A te antrena înseamnă
să dobândeşti deprinderea victoriei –
de acum şi a celei următoare.

Coachingul bate criza. Deci.


despre La ce bun ... si aici:
http://coaching2success.blogspot.com/2009/08/cnn-quest-means-business.html

Arsenie Papacioc

“ Greşelile pentru care vom fi pedepsiţi
se împart în patru feluri:
răutăţile pe care le facem noi,
răutăţile pe care le fac alţii din cauza noastră,
bunătăţile pe care nu le-am făcut şi
bunătăţile pe care nu le-au făcut alţii, împiedicaţi de noi.”

10 aug. 2011

AER™ - rul comunicării (1)

A asculta presupune activităţi mentale şi fizice. Mulţi dintre noi credem că suntem buni ascultători, dar ascultarea este la fel de complicată ca şi scrierea, citirea şi vorbirea. Formarea abilităţilor de a asculta presupune antrenarea atenţiei faţă de ceilalţi, empatie şi respect pentru persoana cu care comunici.

· Atenţia la limbajul verbal şi nonverbal al celuilalt, pentru a înţelege astfel emoţiile care-l încearcă pe partenerul de dialog.
· Empatia, capacitatea de a te transpune în situaţia celuilalt. Încercaţi să vedeţi situaţia din punctul lui de vedere, astfel va fi mai uşor să înţelegeţi sentimentele care însoţesc comunicarea.
· Respectul faţă de celălalt setează cadrul comunicării, asigurând încrederea în valoarea comunicării respective pentru toate persoanele implicate în proces.

Într-adevăr, aceste trei componente asigură AER - rul absolut necesar în comunicarea de calitate şi garantează atingerea obiectivelor propuse.

© Magda Bunea

6 aug. 2011

Jocul interior – metodă de antrenament

pentru a avea cel mai mare PIB personal şi profesional
(un articol despre coaching în care nu se pronunţă cuvântul ”coach”)

”Intotdeauna are loc un joc interior în mintea ta, indiferent care e jocul exterior pe care îl joci. Măsura în care eşti conştient de acest joc interior este cea care face deosebirea dintre succes şi eşec.” – Tim Gallwey
V-aţi gândit vreodată că PIB-ul, acest acronim pentru ”produs intern brut” - perceput cel mai adesea drept ceva impus din afara ta, un obiectiv spre care eşti obligat să te îndrepţi şi pe care îl resimţi ca nefiind al tău, opus ţelului tău în viaţă – poate fi derivat din Performanţă Învăţare Bucurie? Este ceea ce propune Tim Gallwey în seria The Inner Game.

”Am studiat filozofia, dar nu m-a satisfăcut. Indiferent ce citeam şi ce făceam, mi se părea interesant şi continuam să citesc filozofie, dar ea nu răspundea deloc căutărilor mele. Aşa că eram gata pentru altceva. Cred că aceasta este cheia, acesta este momentul în care începi să asculţi. Începi să asculţi când vrei să ştii ceva. E mai greu să asculţi când crezi că ştii tot.” - spunea Gallwey în 2007 într-un interviu pentru monday9am.tv.

Momentul în care el ”a început să asculte” fusese cu ani în urmă, în anii 70, când, dorind să înţeleagă ce vrea să facă pe lumea asta, părăsise mediul universitar şi se apucase să dea lecţii de tenis, doar ca să aibă din ce să trăiască. A observat că performanţa elevilor săi nu creştea dacă antrenamentul şi învăţarea urmau metodele clasice de tip ”comandă şi controlează”. În timp ce instructorii de tenis îşi concentrau atenţia pe momentul lovirii mingii, Gallwey s-a focalizat pe ceea ce se întâmplă cu sportivul înainte de a o atinge.
A mai observat că majoritatea sportivilor care veneau la el făceau eforturi să ”repare” un aspect al prestaţiei lor de care nu erau mulţumiţi şi că se aşteptau ca el, antrenorul, să le ofere o soluţie. Pe de altă parte, a constatat că schimbarea apărea doar când oamenii aceia încetau să se mai străduiască şi aveau încredere în capacitatea lor de a învăţa din experienţă.

Gallwey şi-a dat seama că dialogul exterior, dintre el şi elev, este internalizat şi acţionează ca metodă de control, iar prin aceasta blochează calităţile naturale şi totodată abate concentrarea atenţiei de la prestaţia propriu-zisă la respectarea regulilor impuse.
Acest dialog interior se ducea între două voci – Gallwey le-a numit Eul 1, vocea care dă comenzi şi emite judecăţi, şi Eul 2, cea cu care vorbeşte şi care reprezintă, de fapt, pe cel care joacă în teren. În mod paradoxal, acest ”joc interior” ţinea fiinţa umană în afara ei înseşi, o oprea să se identifice cu ceea ce era cu adevărat, întrerupea starea de excelenţă continuă, cufundarea în sine, bucuria de a fi deplin.

P=p-i
Potenţialul (p) persoanei respective este împiedicat să îşi dea măsura reală a performanţei (P) înnăscute, de către aceste interferenţe (i) evaluative, preluate de Eul 1 din exteriorul individului. Astfel, se distorsionează imagine de sine, care, la rândul ei, distorsionează percepţia realităţii, făcând ca persoana să răspundă distorsionat şi astfel să ducă la


consolidarea imaginii de sine distorsionate – iar acest ciclu al interferenţei se repetă.

Jocul interior – cale mai bună pentru schimbare
”Aha, mi-am zis, e vorba de ceva empiric - nu e filozofie pe care să o cred, e ceva ce pot învăţa, pot recunoaşte, pot valida în şi prin mine însumi.” (interviul citat)
Cum să îi antrenezi pe oameni să trăiască – să joace, să muncească – la nivelul potenţialului lor? Cum să împiedici ciclul interferenţei? Gallwey chiar a abordat empiric lucrurile: a observat ce se întâmplă, fără să evalueze critic, cu încredere în capacităţile lui, dar şi în ale celuilalt, alegând el singur ce învaţă şi lăsând celuilalt libertatea de a alege. A propus acelaşi lucru şi celui pe care îl antrena: să fie atent, să conştientizeze ceea ce se întâmplă fără să judece; să aibă încredere în Eul 2 (în el însuşi), să aleagă singur ce şi cum doreşte să înveţe. Rezultatul a fost o îmbunătăţire a performanţei ”ca prin magie”.
(e celebră ”fermecarea” în direct a lui Molly, o doamnă care, într-o viaţă relativ lungă, nu ţinuse niciodată în mână o racheta de tenis – filmuleţul poate fi găsit pe Internet)


Jocul interior – mobilitatea care asigură succesul

Tim Gallwey a înţeles că nu e vorba de ceva magic ci de ”a învăţa să înveţi” – folosind Atenţia concentrată, Căutarea şi alegerea responsabilă, Totala încredere în ceea ce eşti – ACT. Practicarea oricăreia dintre aceste metode necesită însă crearea unui ”mediu interior” adecvat – un joc interior câştigat constant de Eul 2, cel care vorbeşte în numele corpului tău, al potenţialului tău interior. Dintre tehnicile pentru a-l învinge pe Eul 1, cel care te judecă în numele unui corpuscul de norme exterioare, un rol important îl are găsirea acelor aspecte importante din activitate – variabilele critice pentru obţinerea succesului. Pentru a le găsi e nevoie de mobilitate – abilitatea de mişcare fără constrângeri de ordin intern, capacitatea de a da curs (sic) vieţii tale – acel sentiment de ”being in the flow”.

Deşi absolvent de Litere la Harvard, Gallwey este extrem de atent – practică, desigur, el însuşi ACTiunea (Awarness, Choice, Trust) – în a face accesibil Jocul interior: operaţionalizează conţinutul cercetării şi aplicării metodei definind clar câteva instrumente uşor de înţeles şi de aplicat de către oricine, de unul singur sau cu ajutorul unui antrenor. Este vorba de


”Stop”, ”Managerul vieţii tale”, ”Redefinire”, ”Întrebări de control”,”Transpunerea”, ”Atitudinea”, ”Stiloul magic”, ”PIB-ul” (performanţă, învăţare, bucurie).

(Articolul a apărut în primul număr al revistei de people management AIDA
editată de România liberă
http://www.romanialibera.ro/aida )


despre Jocul interior si aici:


21 iul. 2011

de rerum 'ambiguitatae' :)

Toţi oamenii sunt la locul lor.
Unii îl schimbă.
MB

16 iul. 2011

Go… ZMOT! :)

ZMOT este al treilea moment în decizia de cumpărare.
De fapt, e primul – momentul zero.
Trecerea prin celelalte momente
//FMOT/first moment of truth/
(când cumpărătorul se află în faţa produsului,
şi decide să cumpere sau nu)
SMOT/second moment of truth/
(când cumpărătorul a achiziţionat produsul
şi îl încearcă pentru prima dată)//
e condiţionată de ceea ce se întâmplă în acest moment iniţial,
de calitatea ”poveştii” pe care o primeşte cumpărătorul.
Unde? În social media!

Limba română permite un joc de cuvinte revelator –
comunicarea nu e împiedicată de zgomot,
ci este zgomot:
zgomotul informaţional este momentul zero
al procesului de cumpărare.
Zgomotul trebuie creat/gestionat de producător.
Cum?
1. Fiind de faţă/blog, FB, LinkedIn, twitter, SMS
2. Fiind atent/alert, prezent/relevant
3. Fiind emoţional/acţional

Zgomot? Nop. GO ZMOT!

http://google-zmot.appspot.com/

12 iul. 2011

ziua mea

ziua e a ta in fiecare zi!
:)
de ţinut minte, ”deci”

21 iun. 2011

Inner Game - case study

”Well, I try my best
To be just like I am
But everybody wants you
To be just like them”

Maggie's Farm - Bob Dylan

and here you are a Syd Barrett on Dylan ”just like he was” :)
http://www.youtube.com/watch?v=uOokCdkIejk

(Hi. I am ok. Keep being just like you are :)
Just a very busy month...)

21 mai 2011

Inner Game - key words: asumarea răspunderii performantei personale, a invata sa inveti, mobilitate, ACT, PIB

INNER GAME (Jocul interior) este o cale de a învăţa să înveţi să fii tot ceea ce poţi să fii - spre binele tău, al organizaţiei, al familiei, al societăţii.
Fundamentat pe cunoştinţe solide şi pe observarea proceselor de creştere a performanţei persoanelor şi echipelor (în sport şi în corporaţii), Timothy Gallwey a operaţionalizat Jocul interior, făcându-l astfel utilizabil oriunde e vorba de a-ţi trăi viaţa – personală şi profesională – la optimul înnăscut.

Jocul interior este o metodă de a munci cel mai bine, învăţând din muncă şi bucurându-te de viaţa ta ”la serviciu” – pentru că chiar eşti ”la serviciu” în jocul exterior al cărui protagonist trebuie să nu uiţi că eşti.

Jocul interior este un antrenament pentru ”performanţă responsabilă”,
ghidat de ACT (awareness, choice, trust) -
atenţia, alegerea conştientă,
şi încrederea în capacitatea înzestrarea personală.

Jocul interior este focalizat pe calitatea de a fi om -
libertatea de a fi ce eşti.
În această calitate, orice persoană are dreptul şi posibilitatea
de a alege, dezvoltând astfel ”obiceiul” mobilităţii:
configurarea dinamica şi continuă
a stării de excelenţă de către ţelul personal.

Cum ştii că ai reuşit?
Poi, cum, ca omu', de!
performezi, înveţi, te bucuri/PIB.


alte postari inspirate (sic)
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/inner-game-1.html

http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/inner-game-2.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/when-coaching-is-game.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/02/joaca-interioara-1.html

si un citat din autor
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/greatest-benefit.html

19 mai 2011

Inner Game - studiu de caz

Si când gândesc la viata-mi, îmi pare ca ea cura
Incet repovestita de o straina gura,
Ca si când n-ar fi viata-mi, ca si când n-as fi fost.
Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de rost
De-mi tin la el urechea – si râd de câte-ascult
Ca de dureri straine?... Parc-am murit de mult.
(1876, 1 septembrie)
Melancolie, Mihai Eminescu

mda.
un joc interior recunoscut.
si un Eu 2 in forma.. mare!
atentie - ”a recunoaste” are multe sensuri, si utile

4 mai 2011

"e mai usor sa faci decat sa nu faci!” (Lucru paradoxal, indeed, care nu trebuie lasat de capul lui, ci pus la treaba de.. capul fiecaruia :)

am scris cele de mai jos in completarea
unor informatii utile despre coaching, de aici

http://www.mihaistanescu.ro/2011/04/26/20-de-informatii-utile-despre-coaching/


M-am bucurat mult sa gasesc la informatia 5 definitia lui Tim Gallwey.
Am postat o afirmatie a lui şi am sa o scriu aici, pentru ca mi se pare partea ce urmeaza firesc frazei citate de tine: ”The greatest benefit the Inner Game coachbrings to the conversation is to trust clients more than the clients trust themselves.”

Coaching-ul cu metoda lui - Inner Game – este mai putin cunoscut la noi ”as it is”, desigur, GROW si orice alta antrenare autentica pentru performanta contine ”samanta” Jocului interior. Samanta este ACT – awarness, consciousness, trust.
Am zis sa spun asta in legatura cu informatia 6, unde as propune folosirea termenului de ”conştienţă” (in loc de ”conştiinţă”), care parcă sustine si mai bine adevarul afirmatiei tale, constiinta pretandu-se in general la analiza (in sensul Dilts: ”analyse=paralyse”)
Fructul plantei ce se dezvolta din samanta ACT este PIB – performanta, invatare, bucurie - am folosit acronimul cuvintelor in romaneste pentru semnificatia pib-ului J la care te referi in informatia 10. Am dat sa observ ca ar trebui adaugat un ”pentru ei insisi” la finalul frazei ”Coaching-ul are la baza convingerea ca oamenii vor si pot sa faca lucruri din ce in ce mai bune.” Dar am vazut ca exista o clarificare implicita prin informatia 12, unde se face legatura intre obtinerea de rezultate mai bune pentru organizatie si punerea in fapt a potentialului propriu al individului.

As zice ca formula ”coaching-ul e un mod de a gestiona oamenii si resursele” (13) e un pic periculoasa prin asemanarea cu ceva ce ne place mult (:)), si ca oameni, si ca manageri: directivitatea, ”ordine si instructiuni”- pe care le pozitionezi insa ”la locul lor” mai incolo. Intr-adevar, ”optimismul” coachingului are ca postament increderea ca oamenii isi pot asuma responsabilitatea ”gestiunii” a ceea ce sunt pentru a atinge ”optimul” de care e capabil fiecare.

Prin 16 imi pare ca esti coach de-a dreptul cu cititorul confruntandu-l cu un cadru de referinta de care poate, pana a citi aici, nu era constient: ”e mai usor sa faci decat sa nu faci!” (Lucru paradoxal, indeed, care nu trebuie lasat de capul lui, ci pus la treaba de.. capul fiecaruia :))

La ”foamea” de rezultate nu stiu ce sa zic – e o carte ”Eul, foamea si agresivitatea”/Perls. Dar o comunicare de tip coaching, in echipe, imbunatateste cu siguranta rezultatele fiecaruia si ale organizatiei, tocmai pentru ca ”trece” (vindeca) acea competitivitate – hm, ca sa zic asa – ”pesimista”, de vreme ce crezi ca altul e mai slab ca tine :)

Mi-a placut mult si m-a luminat imaginea din golf:


ca necunosctoare, am crezut ca
mingiuca intra in.. context – o gaura in iarba.
Cand, ce sa vezi!, e asteptata taman de.. text,
causul acela e parte din joc:
daca nu-l nimeresti pe el, nu te nimeresti pe tine.

30 apr. 2011

General Eroic Beethoven!

Seara frumoasa la Ateneu, ca o trecere prin varste intr-o succesiune neasteptata – intai asezarea senectutii, cu ritmuri bine definite, cu adevaruri solide (Haydn, Simfonia 28), apoi o minunata joaca intrebatoare, un dialog creator plin de energie şi pofta de a fi (Mozart, Concertul pentru flaut, harpă şi orchestră). A urmat apoi.. ”fiirea” – Eroica, simfonia celebra a lui Beethoven.

Dirijorul, Brian Wright, de o eleganta speciala, fara ostentatie, difuza, aducand orchestra in prim plan. Si tinand-o acolo chiar si atunci cand publicul s-a bagat in seama aplaudand inainte de partea de final, la Haydn. Cand s-a aplaudat si la Beethoven dupa partea a treia, eleganta domnului Wright a fost pusa la incercare, e drept…

Imi amintesc o emisiune a lui Viorel Gaita, in anii 90, care ”lucra” cu fudulia romaneasca, cu apucatura noastra de a ne da ”competinte” in toate alea, de a nu spune ca ”nu stim” ceva – pentru ca ar insemna ca avem ceva de facut, si asta nu ne place.
Niste domni si niste doamne se inghesuiau sa acuze pe generalu’ Store care isi facuse ditai magazinul omonim: General Store!

Acu, la Ateneu exista un program in care scrie frumos despre ce-o sa fie si da si informatii despre structura operei muzicale. De ce nu citim?! De ce nu ne educam?!
Educatia iti da si posibilitatea sa ai o justa scara a valorii.
Cine e Beethoven si de ce. Ce inseamna muzica lui cantata la caminul cultural si ce inseamna la Ateneu. Domnul Wright a fost tulburat de lipsa acestor intrebari.

Ar mai fi o explicatie – ca sa zic asa istorica: partea a treia din Eroica, cea dupa care s-a aplaudat,
(Scherzo: Allegro Vivace), este, inca, foarte familiara urechii romanesti, fiind ea ”ilustratia muzicala” preferata de autoritatile comuniste in jurnalele despre agricultura care duduia.. vivace. Sa fi vizualizat spectatorii delegatia conducatorilor alegri si asta sa fii apasat butonul pentru aplauze?!
Aveti aici pasajul cu pricina. Ascultati-l. Daca va vine sa apaludati dupa, asta e…
http://www.youtube.com/watch?v=6iP3JER7nsY

28 apr. 2011

Inner Game (2)

Tim Gallwey a numit acesti doi protagonisti ai vietii interioare
Eul 1 si Eul 2.

În timpul unei activităţi,
Eul 1 distorsionează elementele realităţii
şi determină astfel distorsionarea imaginii de sine,
fapt ce duce la răpuns distorsionat al cărui efect
confirmă şi consolidează imaginea de sine distorsionată.
În timp, se formează un tipar reactiv reflex,
care, de fapt, nici nu observă realitatea pe care e aplicat.
Capacitatea de a fi atent, de a alege variante de răspuns
şi de a avea încredere în sine a Eului 2 este ignorată.
Astfel, viaţa persoanei respective se desfăşoară
mai departe sau mai aproape de potenţialul Eului 2,
cel cu care e înzestrat,
în funcţie de cât de puternică este interferenţa Eului 1.

Formula propusă de Gallwey:
P=p-i
Performanţa =potenţial – interferenţă

Ce-i de făcut?
Cum poţi să schimbi ”ciclul auto-interferenţei”?
Să începi să (îţi) spui:
”Schimbă-te!, nu vezi că nu eşti bun? E greşit ce faci!”
înseamnă tocmai să continui să (te) judeci,
să propui aceeaşi imagine de sine ca fiinţă fără valoare,
de vreme ce viaţa (ta) de până acum e ”greşită”.
Einstein a descris situaţia în des citata frază
”nu te aştepta să obţii alte rezultate
continuând să faci acelaşi lucru”.

Care e cel mai simplu lucru pe care l-ai putea face altfel?
Nu (te) schimba, observă(-te)!

Pentru cei mai mulţi dintre noi, această acţiune
poate părea paradoxală, dacă nu chiar neserioasă.
Poate chiar păguboasă, dând ocazia Eului 1
să-şi manifeste calităţile de scandalagiu:
”Cum să nu mă schimb?! Dar eu vreau să mă schimb!
În fiecare zi judec ce e greşit şi decid ce trebuie făcut,
şi apoi evaluez rezultatul! Şi iar decid ce fac.
Eu muncesc continuu să mă schimb!”

Dacă aplicăm chiar acum îndemnul la observare de mai înainte,
vedem că Eul 1 are calităţi valoroase:
evaluează, măsoară.
Cum pot fi folosite în creşterea performanţei?


alte postari inspirate (sic)
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/when-coaching-is-game.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/02/joaca-interioara-1.html
si un citat din autor
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/greatest-benefit.html

25 apr. 2011

Inner Game (1)

Tim Gallwey nu este ”un alt autor (american) de cărţi despre dezvoltare personală”.

Era o glumă în anii 90, când apăruseră dozele de bere cu inel. I se oferă unuia în tren şi i se spune şi cum să facă să o deschidă. Românul, mândru, se opune şi scoate decis un briceag cu care decupează capacul dozei de bere. Că, vorba cealaltă: ”şi la ce i-a folosit” că avea inel?! Ce să mai zicem, tot noi am inventat şi DIY/do-it-yourself. Clar.

Inner Game este be-your-Self: fii Eul care eşti, fii tu însuţi.
Nu îţi sta singur în cale.

Gallwey nu este un ”ştergător” de creiere,
cum sunt mulţi aşa-zişi scriitori, pseudo-ceva.
Dimpotrivă, ceea ce propune el este descoperirea căilor mentale,
atenţia la volutele lor, la posibilitatea de a alege,
de a învăţa şi de a crea – de a fi cel care eşti.

”Jocul interior” nu este un truc lingvistic atractiv
ci o realitate de care, din păcate, puţini oameni sunt conştienţi
şi încă şi mai puţini au dorinţa să se angajeze
să îl stăpânească şi să îl câştige.
Pentru că trebuie câştigat dacă vrei să câştigi jocul cu viaţa.

Dar cum a ajuns el, jocul, acolo, în interiorul ditamai adultului?
Cum e posibil ca oamenii mari,serioşi, să se ţină de jocuri pe dinnăuntru? (Aceasta este o întrebare de copil!)
Poi, alţi adulţi – părinţi, educatori, şefi - s-au ocupat cu tenacitate
să îi înveţe din ce in ce mai bine jocul acesta.

Cu toţi ne amintim secvenţe mai mult sau mai puţin agresive: ”- Auzi ce spun?!/ - Nu”. Pentru că nu auzeai, fiind cu totul focalizat pe ceea ce făceai – preocupat să câştigi ”jocul exterior”, fie că era demontarea unei jucării, fie colorarea unui desen, fie finalizarea unei activităţi de serviciu. Şi atunci intervenea condiţionarea prin pedeapsă până aveai comportamentul dorit de celălalt – părinte, educator, şef. ”Nu fii atent la tine, fii atent la mine!”. Aşa a apărut Eul critic, cel care îl distrage pe Eul atent de la ceea ce are de făcut.
Aştia doi se joacă-n noi. Pam-pam!
(va urma)


alte postari inspirate (sic)
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/when-coaching-is-game.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/02/joaca-interioara-1.html
http://coaching2success.blogspot.com/2011/04/inner-game-2.html

si un citat din autor
http://coaching2success.blogspot.com/2010/09/greatest-benefit.html