Topic – subiectul
Acesta
este primul pas în sesiunea de coaching. Subiectul discuţiei trebuie, înainte
de toate, stabilit. Ideile prezentate în discuţie trebuie luate în considerare
şi, în cazul în care clientul nu ştie despre ce anume să vorbească sau ezita să
se deschidă, coach-ul face apel la tehnici de interogare şi la ascultarea
activa pentru a ajuta procesul de clarificare şi de explorare mai bună a
subiectului.
Înainte
ca
clientul să
dezvăluie principalele aspecte legate de ceea ce îl interesează, coach-ul îşi
asuma rolul unui bun ascultător şi îşi curăţă mintea de orice idei preconcepute
pentru a preîntâmpina orice prezumţii personale în modul în care se raportează
la problemele cu care îl solicită clientul. Un coach îşi asumă poziţia unui
arbitru care nu judecă şi care nu condiţionează.
Imagine de pe Pinterest
Goal
- scopul
Obiectivul
final în coaching este acela de a-l vedea pe client atingându-şi scopul/
scopurile pe care şi le-a dorit. Cel puţin, acesta este unul dintre motivele
pentru care oamenii apelează la coach-i. Scopul poate fi pe termen lung, medie sau scurt.
Faptul
că un coach îl ajută pe client să fie mai conştient de sine şi de ceea ce i se
întâmplă, şi să-şi asume responsabilitatea pentru rezultatele sale, transformă
coaching-ul într-un serviciu foarte eficace şi foarte căutat.
Cu
siguranţă, una dintre diferenţele majore dintre coaching şi consiliere este
aceea că cel dintâi dă prioritate scopurilor şi nu realităţii. Un coach setează
scopurile înainte de a examina realitatea. Deşi poate părea ciudat, în lumea
coaching-ului, setarea scopurilor pe baza realităţii prezente va avea, mai mult
ca sigur, o influenţă negativă.
Setarea
scopurilor creează focalizarea prin intermediul căreia clientul poate să vadă
ceea ce s-a atins până în acel moment în sesiunea de coaching. De asemenea, îi
permite clientului să îşi ia repere din rezultate şi să le folosească drept
principii de ghidare în oricare alt năzuinţă a sa, alta decât cea care face subiectul relaţiei anume de coaching.
Reality - realitatea
În
acest stadiu al sesiunii de coaching,, coach-ul examinează realitatea pentru a
şti cum poate ajuta aceasta în atingerea scopurilor setate. Testarea
realităţii înseamnă să înţeleagă ”unde se afla coachee-ul în raport cu
scopurile sale”.
Aşa
cum am menţionat mai sus, un coach urmăreşte scopul folosindu-se de abilităţile
de coaching în explorarea situaţiei curente pentru a măsura impactul acesteia
în progresul către scop şi, ca urmare, însuccesul îndeplinirii acestuia.
Acaeastă parte a sesinunii de coaching dedicată realităţii este folosită, de asemenea, pentru a actualiza cadrul
temporal stabilit pentru atingerea scopului propus.
Trebuie
subliniat faptul că, pentru a îndeplini ţelurile şi obiectivele unei relaţii de
coaching, realitatea trebuie urmarita cu cea mai mare obiectivitate. Coach-ul
trebuie să vină la sesiunile de coaching cu mintea deschisă - o minte
eliberată de prejudecăţi, critici, opinii şi frici -pentru a crea un mediu care
să ajute clienţii să conştientizeze lucrurile discutate în întâlnirea de
coaching.
De
obicei, clienţilor le place să exploreze realitatea dintr-o noua
perspectivă ; din acea perspectiva care le da posibilitatea să vadă
lucrurile aşa cum sunt, mai degrabă decât aşa cum par să fie. Că urmare,
coach-ul are o mare responsabilitate:
aceea de a practică o abordare
bazată pe întrebări ancorate în realitatea obiectivă, abordare care va da
naştere la rezultate pe măsură.
Options - opţiunile
Odată
constatat faptul că subiectul discutat este bine înţeles, acest stadiu al
şedinţei de coaching este momentul în care coachee-ul explorează fiecare
opţiune pe care o are pentru a avansa în viaţă, în modul dorit. Prin
intermediul primilor paşi ai abordării specifice TGROW, clientul şi-a stabilit
scopurile şi a fost capabil să privească din interiorul realităţii în care se
afla. Coach-ul foloseşte abilităţile sale de a întreba şi de a asculta pentru a
identifica opţiunile de baza deschise clientului şi, dacă este posibil, îl
încurajează pe client să descopere alte opţiuni la care coach-ul nu s-a gândit.
Wrap Up/ Will/Way Forward – încheierea/determinarea/calea de urmat
Acesta este ultimul stadiu în modelul TGROW. Este
punctul în care coach-ul şi clientul său identifică şi agreează o acţiune anume
sau căi de urmat. Clientul stabileşte acţiunea
pe care o va urma, după ce a luat în considerare toate opţiunile
plauzibile. Acesta este momentul în care coach-ul are datoria să îl sprijine pe clientul său să facă această alegere cu toată onestitatea, cu fermitate
şi încredere.
Courtesy Gerard
Donovan, CEO
şi Fondator Noble Manhattan Coaching
Text preluat din revista COACHING NETWORK no 1