8 dec. 2018

Zeii mișună prin orice bătătură. Of, chiar și prin cea bătută


Un an de voluntariat (coaching și nestworking) pentru oamenii care oferă timp - citește viață! - pentru a ajuta ca alți oameni să aibă posibilitatea să aibă o calitate mai mare a timpului copilăriei lor și, ca urmare, o viață adultă mai bună.

Proiectul Ajungem Mari este unul din cele mai curajoase, serioase și cu efect din România. Asta înseamnă că nu a ales calea ușurică pe care mărșăluiesc multe ONG-uri care fac lucruri pentru imaginea șefilor lor. Ajungem Mari înseamnă timp nu momente, înseamnă, adesea, că voluntarii nu pleacă acasă satisfăcuți de sine, ci preocupați ce să facă diferit pentru ca acei copii cu care lucrează să fie mai încrezători în viitorul lor, deci mai responsabili de cum își trăiesc prezentul.

Voluntarii de la Ajungem Mari înțeleg și simt că e o plăcere să fii Moș Crăciun sau Iepuraș Pascal, dar e o bucurie să fii cel care, de-a lungul unui an! - sprijină un copil dintr-un centru de plasament să aibă o viață un pic mai aproape de cea a copiilor mai norocoși care cresc în familii cărora le pasă de ei.

Iată-mă aci, cu cea mai valoroasă medalie pentru voluntari de la Ajungem MARI, pusă alături de cărțile de ”creștere” din zona dedicată lor din biblioteca noastră.

 Image may contain: one or more people, closeup and indoor

Dificultatea de a trăi, Francoise Dolto//A deveni o persoana, Carl Rogers//Fără granițe, Ken Wilber//Strategii de geniu, Robert Dilts - Cărți pe care le-am recomandat.
Strategii de geniu pentru copii din centre de plasament? - poate veți zice domniile voastre.
Păi, vorba lui Heraclit, zeii mișună prin orice bătătură. Of, chiar și prin cea bătută - și nu doar de soartă, mama ei de nemernicie omenească.
Hai, că dacă nu, cine?! — with Ajungem MARI.

Un efect lateral, dar foarte însemnat, e că, prin acești oameni, crește gradul de conștientizare și responsabilizare la nivel social - societatea românească însăși are ocazia să se maturizeze practicând responsabilitatea și deprinzând obiceiul de a face lucruri despre care, adesea, doar vorbește. Și să fie mândră! Am învățat de la coachul meu că mândria nu e o chestie de lucruri mărețe ci este un obicei pe care îl deprinzi făcând cel mai mic lucru ce îți stă în putință - pfff, ce expresie faină! Fapta stă în putință, totul e să ai curaj să o scoți de acolo, să o treci în realitate. Isprava asta te va face să te simți mândru, va crește încrederea că poți să faci lucruri, și le vei face!
Iar mândria e „săgeata” - ca în fizică, diferența de grad - care determină spirala virtuoasă. Gradientul de creștere - ca să zic direct, că tot sunt aci pe blogul omonim :)

2 dec. 2018

Romania 100 ani


La mulți ani!


 No automatic alt text available.


Trei pinguini, foto fotografiată de mine din cartea Carolei Giedion-Welker, Brâncuși

22 nov. 2018

Cum să ne fie frumos...

Îmi place mult Kurt Vonnegut Jr. E probabil că am citit aproape toate cărțile. Și textul ales pentru piatra tombală: „A fost frumos și nimic nu m-a durut.” 

Oamenii vin la ateliere, merg la cursuri și conferințe (în general, nu zic doar de cuiburile noastre) ca să le fie - pe scurt - frumos, asta insemnând desigur: util, mai bine, bucurie, adesea chiar sănătate.
Am găsit imaginea următaore la cei de la Lean Six Sigma Lab//Six Sigma e un concept al lui Jack Welch de raportare la schimbare și creștere. 

Față de imaginea următoare, cea consacrată de către John Whitmore despre coaching, ei evidențiază și zona de teamă, de retragere, de lipsă de încredere, de profețiile altora pe care cred că trebuie să continue să le împlinească ei.

Ar mai fi de observat și că acele 4 zone ne pot reaminti cele 4 faze ale învățării despre care vorbim în atelierele Nestworking:

1. Nu știu că nu știu...altceva în afara zonei în care fac lucrurile cum știu.
2. Știu că nu știu... niște chestii care mi-ar fi de folos, dar asta înseamnă să asum riscuri și să consum resurse; având in vedere că mă tem că nu reușesc, oare să INCERC? păi nu mai bine fac ce știu?!
3. Știu că știu... ce mi-am propus să schimb, și știu și cum să schimb. Investesc timp și atenție ca să inaintez spre ce vreau și ÎNCEP cu adevărat.
4. Nu știu că știu...hopaaa, sunt iarăși în zona de confort, dar un confort mai aproape de ceea ce îmi doresc. Ce POT să mai fac pentru A FI CINE VREAU 
Desigur, e remarcabil (sic!) că desenul al doilea seamănă cu desenul cuibului nostru: și scopul atelierelor noastre este să ieși din echilibrul stabil al bazei cuibului, și să te îndrepți spre margine. 
I want to stand as close to the edge as I can without going over. Out on the edge you see all the kinds of things you can't see from the center. Kurt Vonnegut
Read more at: https://www.brainyquote.com/topics/edge

I want to stand as close to the edge as I can without going over. Out on the edge you see all the kinds of things you can't see from the center. Kurt Vonnegut
Read more at: https://www.brainyquote.com/topics/edge





”I want to stand as close to the edge as I can without going over. Out on the edge you see all the kinds of things you can't see from the center.” Kurt Vonnegut Jr.

20 nov. 2018

„Rezerve de admirație”

Un articol atât de frumos!
Scris de Simina Diaconu pentru Ziarul Târgului Gaudeamus 2018.

„Dacă treceți pe lângă un scriitor pe care îl recunoașteți, zâmbiți, dați din cap, e locul din care ei își strâng rezervele de admirație pentru iarnă, fiți generoși!”

Simina e cea care în 2012 a imaginat unul din cele mai frumoase proiecte - umaniste, as zice -, nu numai literare: Revista de Povestiri, urmat la un an de un alt proiect - născut natural, ca să zic așa - Club RevdePov: ateliere de scriere creativă - proză scurtă și, de anul acesta, poezie, ateliere de caligrafie, de scenaristică, argumentare. Da, și de comunicare: Simina e cea care a fost împachetat cel mai frumos - și exact - atelierul meu de coaching de grup în comunicare Nestworking.

Articolul se încheie cu un text emoționant - mdeci, care îndeamnă și susține acțiune: acțiunea de a citi.

”În orice caz, important e să vă întoarceți acasă cu o colecție bogată, să citiți cărțile și să vorbiți sau să scrieți despre ele - trăiesc numai prin voi.”



Sursa imaginii: https://www.facebook.com/RevistadePovestiri/photos/pcb.2736684006345521/2736683803012208/?type=3&theater

26 iul. 2018

Who are your heroes in real life? - The consumer. //David Bowie

Q: What do you consider your greatest achievement?
A: Discovering morning.

From this interview:
David Bowie Answers the Famous Proust Questionnaire 

Q: What do you regard as the lowest depth of misery?
A: Living in fear.

About mornings and fear he had some beautiful thoughts - or shall I better say amazing expression of feelings.
Being asked how is his mornings, Bowie answered something like: I wake up and notice I have a breath, then another one, well, two in a row! I am alive, I am saying to me, and go after a coffee.
And about fear - he said people are spending much of their life being afraid of death, but death is a fact on which nobody has any control; it is good to skip that fear - only then you really enjoy life.
(Well, I promise to find the video interviews and transcript his very words :) )

Bowie is well known for some very odd predictions of the future on the time he made them, but pure reality in the times following, and in the present. That one in the title - the consumer is the modern time hero - a truth for now.

A year after his death, the David Bowie Estate released a new video (and two other new songs)
In the No plan we can see a spaceship - well - with ”no plan”. A year later, Elon Musk launched a car playing Bowie s Space Oddity. Q.E.D.

For the record: I am not an worshiper of DB, just an objective observer of this human being who lived his life as he liked it, with very hard work and faith, being very present, acknowledging failures, worried by his position in life - we can see this in the interviews in 80s -, but so attentive and courageous until his very last days on this Earth - even with a touch of ... marketing plans now and then :)

But here we are this amazing song - and video:





 

23 iul. 2018

Rar mai găsești cîte un adult să lanseze o salvă de „de ce? / pentru ce?“ Nu se face, domnule, ești om mare, știi.


Ca adulți, dezvoltăm abilitatea prevederii – abilitate bună în unele situații, dar păguboasă în altele. Nu cred că e vreun om matur care merge la un curs și își propune să fie prevăzător să nu cumva să învețe ceva, dar sînt oameni mari care își propun să fie prevăzători, să se vadă că ei știu tot – și subiectul, și tehnicile, și că se știu și pe ei înșiși –, în definitiv. Așa că, dacă ne întrebăm ce presupune procesul de învățare la adulți, un prim răspuns ar fi că „învățătorul“ trebuie să știe să obțină consimțămîntul adultului că… mai are ceva de învățat. Desigur, nu e vorba de o declarație, ci de o stare. O stare de întîmpinare curioasă, cu o vorbă mai iute am zice o întîmpinare necritică a ce poți să știi, ce trebuie să faci și ce îți e îngăduit să speri – ca să citez un om preocupat de simplitate. Cu o vorbă mai dulce: o întîmpinare cu dragoste a celui ce vede ce poți să fii învățînd. Un răspuns bun la întrebarea „Cum poți să faci ca virtualitatea din ei să devină act?“ (C. Noica, Cei 22)

Citește tot articolul pe site-ul Dilema Veche.
„Otilia, enigma și idiotul”, autor Magda Bunea

Mulțumesc Adinei Popescu pentru invitația de a contribui la dosarul CÂT TRĂIEȘTI ÎNVEȚI 



21 iun. 2018

Alan Kay - an underrated thinker...''The Future Doesn't Have to Be Incremental''


'Give yourself the permission to dream about things that have no connection to the present.` Alan Kay


1) On why to Keep Implementing Wild Ideas - "every time you have a little idea start a company. you will make a gazillion dollars because most people can deal with little ideas only….you will be rejected - the way we built computers was rejected by intel and motorolla. the way we built programming languages was rejected by the programming community."

2) On Innovation and Invention - "what xerox did was invention. what apple did with the repackaging and final product was innovation. xerox created a whole new field of wealth. apple converted this wealth into money."

3) On Why a Caveman must understand your idea - "people hate learning curves! and marketing people really hate learning curves. any product today that requires a substantial learning curve is not what people are looking for. marketers want a product that would appeal to any cave person a 100,000 years ago. something that actually fit us into what our genes set us up to be interested in."

4) On Patterns in Human Cultures - "Alan quoted Robert Brown an anthropologist. The anthropologist wrote a book, where he spoke about a study of cultures on this planet for over 3000 years to find patterns of similarity in their behavior. They found 300 patterns. The products and services that are most widely accepted have aspects of these patterns. Language, Culture, Stories, Play, Games, Goals, News, Fantasies are all part of this."

5) On why we must pay attention to Invention - If you had Da Vinci's intelligence and were born in 10,000 BC, nobody would understand you. Henry Ford was an innovator, he took Da Vinci's models and used current technology to build the car. But the real invention was by a man named Isaac Newton. With his work, he created a context for people to think in a new way. Every entrepreneur in Silicon Valley, owes a ton of the money they have made to Newton. He gave us a language to discuss transformative ideas.

6) On Why the Future is not Incremental - "The present is built from a small part of the past. It is so overwhelming. The tyranny of the present is that it makes it very difficult to think, beyond what already exists. We must understand that the present is the least important time we live in. It is not reality, just a construction, done by our particular beliefs. But this is a vital insight, because now we know that we can create a new future, a new construction, that may not be similar to the present."

7) On being Good and Being Great - "Quoted Wayne Gretsky (hockey player) who once said that, 'A good hockey player goes to where the puck is, a great hockey player goes to where the puck is going to be. Think 50 years into the future and ask yourself, 'It would be ridiculous if this did not exist 10-20-30 years from now'

22 feb. 2018

Modele de coaching - GRIT


„Grit” e un cuvânt care apare adesea în conferințe și articole care se ocupă de explorarea tehnicilor de motivare – sau automotivare. Înseamnă pasiune și perseverență pentru obiective pe termen lung. Având în vedere că procesul de coaching vizează atingerea unor obiective care necesită adesea un timp semnificativ, și, de asemenea, ținând seama că orice sesiune se încheie cu asumarea unui plan de acțiune, cu siguranță că în acele sintagme clasice „way to go”, „will”, „wrap-up” e de bază... grit.



Modelul de coaching GRIT (Grounding, Reflection, Implementation, Transformation) a fost formulat de către Lisa Eklund, Equestrian Performance Coach, USA, și  vizează  efectul  pe care e musai să îl aibă coach-ul asupra clientului: empower. Etapele modelului îl ajută pe client să găsească  acele puncte forte pe care să le urmeze - și să le urmărească – pentru a merge  pe acea cale care simte că e chemarea lui autentică.   

Modelul se bazează pe descoperiri din neuroplasticitate care dovedesc că mintea poate schimba creierul, ducând la apariția unor căi neuronale noi care să determine schimbarea obiceiurilor și comportamentelor vechi, păguboase. Dar cercetătorii atrag atenția că, pentru asta, e necesară multă determinare și muncă din partea clientului - și un mindset - gânduri și credințe - care consideră dezvoltarea (creșterea, cultivarea, realizarea) un aspect valoros și dorit al vieții. Adică tocmai ceea ce în engleză e numit GRIT. Fără acest „factor”, e foarte posibil ca schimbarea să nu se întâmple.  

A ști că mintea poate schimba creierul permite nenumărate posibilități pentru fiecare.  Adăugând GRIT – hotărâre și pasiune -, poți obține combinația care să te conducă spre 
a trăi cea mai bună viață dintre cele ce îți sunt accesibile.

G – grounding: este acea parte a conversației de coaching în care clientul este sprijinit să găsească acele tehnici și instrumente care să îl ajute să fie prezent în clipa respectivă, prezent cu totul în corp și în sine. Clientul va începe să se deconecteze de la problemele pe care le-a adus din trecut în prezent, precum și de la îngrijorările și presupunerile fanteziste despre viitor. Astfel, persoana respectivă devine mai conștientă de sine și dobândește o mai mare claritate asupra a ceea ce vrea și dorește cu adevărat în viața lui. Pe măsură ce e atent din ce în ce mai mult la lucrurile cu adevărat importante – mindfulness, individul reușește să fie mai relaxatși astfel crește capacitatea de a reflecta și explora posibilitățile nelimitate pe care i le oferă viața sa.  

Coachul îl va sprijini pe client să descopere cele mai bune căi personale (fiecare om e unic!) de a reuși să fie deplin în prezent. 


R – reflection:
Odată prezent în acel aici și acum al sesiunii de coaching, clientul va putea să reflecteze mai bine asupra punctelor forte pe care deja și le știe, și care îl pot ajuta să pornească în călătoria personală pe care și-o dorește. De asemenea, starea de prezență îi facilitează clientului accesul la o mai bună clarificare privind calea pe care dorește să o ia și de ce anume va avea nevoie ca să o parcurgă. E posibil ca persoana respectivă să vadă în continuare piedicile imediate, dar va fi în starea să vizualizeze acea destinație care este autentică pentru el. Astfel, cu finalitatea dorită în minte, clientului îi va fi ușor să observe cum și de care obiceiuri personale este împiedicat, și cum să renunțe la ele. Apoi va explora și va alege ce puncte forte noi are și le poate dezvolta și folosi. 

Coachul îi va pune clientului întrebări provocatoare de explorări noi, astfel încât să privească în profunzime și să reflecteze autentic asupra a ceea ce vrea și are nevoie pentru a obține.

I - implementation:
Este faza în care clientul cercetează și lucrează asupra diferitelor aspecte care îl pot ajuta să își atingă scopurile. Persoana respectivă va observa în ce măsură și cum poate folosi ceea ce a considerat că sunt atuurile sale, și va începe să schimbe acele obiceiuri și gânduri care îi blochează calea spre succesul dorit. Va începe să creeze noi tipare de gândire folosindu-se de o abordare pozitivă, un sistem de gândire orientat pe creștere, dezvoltare, realizare. Acesta este pasul cel mai dificil deoarece este necesar să renunți la obiceiuri vechi și să înfrunți orice temere poate să apară. Hotărârea și perseverența de a face lucruri sunt absolut necesare pe măsură ce clientul lucrează la schimbarea dorită.  Pe măsură ce procesul înaintează, clientul poate să aibă eșecuri și să învețe din ele ce poate să facă altfel. Dar dacă va continua spre țelul propus, recompensa de a trăi viața pe care și-o dorește va fi neprețuită. 

Coachul are rolul de a sprijini munca clientului prin prezența sa și prin ghidarea pe care poate să o ofere prin întrebări de clarificare, pe măsură ce clientul înaintează, descoperă, schimbă lucruri.

T – transformation
După toată această implicare și muncă, clientul va observa că crede cu tărie în puterea abilităților sale și în voința de a-și înfrunta fricile și de a-și fructifica șansele. De asemenea, va fi înțeles mai bine direcția în care dorește să se îndrepte. Eșecurile nu vor mai fi atât de temute pentru că, între timp, persoana respectivă a învățat să le privescă drept ocazii de a învăța lucruri noi și a se dezvolta în direcția bună. Desigur, clientul va mai avea de făcut față diverselor greutăți care apar pe noul său drum, dar obiceiurile și convingerile noi îl vor ajuta să le depășească cu bine. De fapt, după procesul de coaching, persoana respectivă va fi în starea de a face față cu succes încercărilor vieții pe măsură ce ele apar, rezolvându-le, fără să fugă de ele.
Coachul va fi mereu prezent, atent să celebreze succesele clientului împreună cu acesta sau să îl sprijine când are nevoie.

........................................
Copyright Magda Bunea pentru prezenta traducere și adaptare.
 

14 feb. 2018

Nestworking - the next level :)

Ce... iese din ouă toooot inimioare desenează!
Eclozați!
 #nestworking

 


Dacă stai în găoace (sic!), nu te vede nimeni, nici tu nu vezi pe nimeni - darămite să împarți ceva cu cineva...
În chestia ecloziunii, citiți aici: www.revdepov.ro/ateliere/Nestworking
............
Mulțumiri pentru superdesen Diana Necșulescu, pentru supertext - Traian Stanciu, și pentru amândoi, mulțumiri Siminei Diaconu

9 feb. 2018

”The Business Inside?” - titlul contribuției mele la Golden Book of Romanian PR


Am fost extrem de onorată să fiu invită să scriu în acest compendiu de bune practici in domeniul Relațiilor Publice, in România. Am să revin cu o prezentare pe larg a acestui volum de 460 de pagini, care cuprinde 18 secțiuni dedicate domeniilor specifice de acțiune ale PR.


Toate felicitările - dar toate! - se îndreaptă spre Dana Oancea, un profesionist desăvârșit! Și despre ea am a spune multe, și cu mare admirație - în curând.


 Dar iată-mă și pe mine printre cei 52 de specialisti invitati să scrie - despre trecut, prezent sau viitorul PR.


Ce scriem noi acolo? Da, merită citit. Căutați cartea!

7 feb. 2018

Space oddity in deeds!


”Crazy things can come true” - Elon Musk in press conference, after successful launched Falcon Heavy

screen shot via www businessinsider .com

These days I was listening to a lot of stuff from Jordan Peterson, quite a nerd star too in his own way. He use to say that for be successful you have to have openness and conscientiousness - even industriousness. And there is this conference clip about creativity where he states that creative people has openness at a very high level, therefor, they are likely to be creative even with their very limits, and to ch-ch-change (quoting from Bowie) them constantly being on the verge on not completed anything as a solid grounded thing. They need to team up with the more conscientious ones. Well, I think David Bowie and Elon Musk are this extreme(s) team. Bowie use to say he has a very short attention span. Elon Musk does the opposite:



But I think it was also important to see, as a kid, somebody keep pursuing a ”possibility” - there are at least 6 or 7 songs about Space in Bowie carrier, and to have this simple faith Elon Musk stated famously: ”The first step is to establish that something is possible; then, probability will occur.”




4 feb. 2018

Ceapa mă-sii

”Harta nu e teritoriu” a zis Arthur Korzybski
Ceea ce crezi nu e fix ceea ce e - și în situații care te privesc pe tine, și în situații care îi privesc pe alții. Persistența ta într-o percepție îi dă consistență ei și o viață dedicată unei minciuni - ție.
Multe percepții vin din formarea conjuncturală a unor convingeri autolimitative cauzate de mediul în care creștem.


Mno, expresia ”Ceapa mă-sii” vine ea de undeva :P
Și, cu evidență, are efecte mult mai largi decât ”celula de bază a societății”, familia. Are efecte la nivel de societate. Pe de o parte, pentru că membrii societății provin din familii, pe de altă parte pentru că în societate a existat și, respectiv, există matriarhat și paternalism (ar fi interesant de explorat cum de sunt diferite morfologic aceste cuvinte deși denumesc în ambele cazuri sursa autorității). În acest context al furnizorului de hărți, un rol deloc de neglijat îl are calitatea leadership-ului din organizații - mici și mari. 
Desigur, ”ceapa politichiilor” e una dintre cele mai bine cultivate - și cu producții mari la hectarul de... populație.(E, de altfel, una dintre cele mai ieftine și puțin pretențioase plante - și poate singura care, mâncată cu pâine, îți dă impresia că mănânci ceva consistent, cum îmi spunea cu ani în urmă un amic care a făcut facultatea de arte plastice într-o sărăcie greu de închipuit )
Una peste alta, a crește nivelul de atenție la simțuri - la ce vezi, ce auzi, ce miroși, ce guști, ce atingi - crește capacitatea de a vedea mai bine realitatea, de a te raporta la ceva mai adevărat, de a raționa mai adecvat și de a lua decizii de viață mai favorabile ei - vieții.

La atelierul nostru de coaching discutăm multe astfel de aspecte. Și mâncăm mere de-adevăratelea!
Din 1 februarie, primul din cele numai patru open #Nestworking pe an.

Informații la nest @ nestworking .ro sau pe site, la sectiunea pentru publicul larg
www.nestworking.ro/OPEN

(Imaginea e de aici: https://www.facebook.com/gesa.croonen/posts/1685956031443140)