11 oct. 2009

denial, anger, bargaining, depression, and acceptance/coaching 09

mi-a ramas de gandit remarca lui Sorin (www.2m.ro) cum ca de ce e negocierea la mijloc, daca oricum, depresat, accepti la sfarsit :)

poi, modelul Elisabeth Kubler-Ross a pornit de la D n D /vorba haioasa a lui Ron Rosenbaum/ death and dying
deci negocierea e de tip lose-lose!
asa ca nu poate urma decat.. depresie si acceptare :(

e interesant cum succesul modelului K-R a fost datorat de preluarea lui de contextul consumerist tipic american
(revenind la Coaching 09 - da, Yves Richez are dreptate: contextul face succesul!:))

dar, pentru ca nu consumi ceva decat daca e bun - desigur -
acceptarea a devenit a ceva ce e bun: o transcendenta, o reincarnare;
depresia a ramas per se - ca parere de rau ca ne despartim de o stare familiara;
negocierea a devenit win-win: am invins in viata asta, o sa invingem si in cea viitoare!

si astfel moartea a devenit a commodity - un produs (este si reprosul care se aduce teoriei K-R)
(ei, dragilor, ne e mai comod asa?:))


este modelul Kubler-Ross valabil in managementul schimbarii?

da, cu observatia ca, daca criza este oportunitate, starea anterioara era mai putin buna decat cea care urmeaza,
deci negocierea e de tip lose-win, asa ca poate fi urmata de depresie si abia apoi de acceptanta
o sa zicem: cum! noi invatam ca managementul de calitate se bazeaza pe negocierea win-win!

asa ca cred ca e esential sa privim managementul schimbarii drept managementul schimbării unei entitati, nu al unei relatii
(e adevarat ca relatia se schimba si ea - dar ca rezultat al schimbarii a ceva sau a cuiva)

modelul K-R a aparut in prezentarea lui Mihai (www.seeds4success.ro), relativ la legatura dintre coaching si managementul schimbarii.
si, intra-adevar, este un model veridic: persoana care solicita coaching are nevoie de sprijin pentru a ”pierde” starea din care doreste sa iasa spre starea in care doreste sa ajunga. De ce? Pentru ca acea stare in care este ii aduce un beneficiu, si tocmai pierderea acestuia ingreuneaza schimbarea. Coachul are rolul sa asiste persoana sa clarifice beneficiul viitor si actiunile prin care ajunge acolo, dar sa si asiste persoana in acest proces de despartire de cel care a fost.
persoana are cu sine o negociere de tip lose-win.

in coaching este poate cel mai vizibil faptul ca managementul schimbarii se refera la entitate, nu la relatii, grup.
si asta ajuta sa intelegi ca a gestiona o schimbare organizationala inseamna a gestiona atatea procese de management al schimbarii cate persoane are organizatia si organizatiile cu care ea interactioneaza.
cum se zice asta mai pe scurt?!
a gestiona schimbarea inseamna a folosi coaching :)

cam asta.
(mda. o sa schimb numele site-ului in losewincoaching.ro :))