Supervizare in coaching articol din revista Coaching Network A.N. este nou-promovată manager într-o companie multinaţională. Experienţa ei în lucrul cu oamenii este relativ redusă, poziţia precedentă în companie fiind una de execuţie, dar de nivel înalt de specializare. Problema pentru care a apelat la coaching este legată de relaţia ei cu o colegă ”căreia nu poate să îi dea feedback critic” – ”critic” este cuvântul folosit de clientă.
Coach: Ce iti propui sa obtii la sfarsitul discutiei noastre de azi? Client: O metoda prin care sa-i dau feedback colegei mele in legatura cu modul in care isi trateaza colegii. Sunt momente in care chiar nu pot sa-i dau feedback critic, desi stiu pe loc ce nu-mi place in atitudinea ei. Coach: Ce doreşti să faci oferind feedback? Client: Aş vrea să o determin să se schimbe. Coach: Am înţeles… Client: Aş vrea să devină un bun coechipier şi, la rândul ei, să fie un manager bun. Coach: Ai folosit expresia feedback critic… Client: Da. Uneori imi vine sa ii spun asa, fara menajamente, tot ce ma irita in modul ei de lucru. In primul rand e foarte autoritara, cu greu poti sa o convingi de un punct de vedere diferit. Si si stiu asta, nu de cand am fost promovata, ci de cand o cunosc. Coach: Inteleg, tu vrei sa se schimbe, vroiai sa se schimbe de cand o cunosti, si acum ai si autoritatea sa ii ceri asta. Client: Pai ne-am intalnit in mai multe proiecte. E competenta in ceea ce face, dar sunt si subiecte la care altii se pricep mai bine. Sincer! Si uneori ii e greu sa priceapa asta. Vrea sa aiba ea ultimul cuvant. Coach: Si in relatie cu tine? Client: Inainte sa fiu manager ne-am certat de multe ori... Coach (zambind): « Certat« e un sinonim pentru feedback critic? Client: Sa stii ca e imposibil sa ai castig de cauza cu ea fara sa ridici tonul. Cand sustine tampenii, vreau sa zic.... Ii repeti solutia cea mai buna si pare ca nu te aude. Coach: Si acum? Client: Acum ma blochez incercand sa gasesc o abordare diferita. Si parca trece momentul... Coach: In ce fel sa fie diferita abordarea? Client: Să îi dau feedback imediat ce apare o situaţie, fără să mai stau să îl pregătesc, să mă gândesc. Coach: Ce alte opţiuni ai mai avea? Client: (Tace) Coach: Dacă ai întreba-o, ce alte opţiuni ţi-ar spune colega ta? Client: Nu ştiu. Coach: Revenind la ce ai spus mai devreme, de cand esti manager vrei sa se schimbe fara sa te certi cu ea? Client: Chiar vreau sa se schimbe. Pentru ca pierd prea mult timp ducand munca de lamurire. Coach: Ai vrea sa pui tu mana sa faci ce e de facut in felul tau? Care s-a dovedit in timp foarte bun… Client: Ce sa zic.... Coach: Pare destul de autoritar felul in care ai formulat ce vrei. Poate ca asa se explica certatul – stiti amandoua foarte bine ce vreti. Client: Exact. Doar ca acum eu sunt seful si parca nu mai pot sa spun chiar ce vreau. De-asta ma si blochez. Asa cred. Coach: Ai spus “Pentru ca pierd prea mult timp ducand munca de lamurire.”. Ti se intampla doar cu ea sau in general?... Client: In general. Cam nasol... Coach: Dimpotriva. [....]
Feedforward: Cum ai putea-o face un coechipier mai bun fără să o schimbi? Cum te învaţă chiar ea, colega, să-i dai feedback? Cum poti sa “fii sef” spunand ce vrei? Si cum poti sa castigi timp ducand munca de lamurire ? Ce iti place din modul de lucru al colegei tale cu subordonatii ei? Poti sa-mi dai un exemplu in care ai dat “feedback critic” altcuiva? Care a fost rezultatul? Tu vrei sa-si schimbe ea punctul de vedere. Ea vrea sa ti-l schimbi tu? Cine castiga acest joc pana la urma? Sau, macar, care este scorul pana acum? Lisa Martin http://issuu.com/business-edu/docs/cn_nr_1/15 |