19 aug. 2015

Coaching, then and now


''Cel mai tare m-a impresionat felul cum dispari ca viata personala in fata celui caruia ii oferi coaching.''
Magda Bunea, Coaching, 2007

La prima conferinţă dedicată profesiei, organizată de platforma de learning Business-Edu.

Chiar din zorii tinereţii, vorba poetului naţionale :)

Un pic din ce am zis, aici:
http://coaching2success.blogspot.ro/2008/12/ce-am-spus-la-prima-conferin-naional-de.html
Tot atunci am scris un articol despre coaching pentru Coaching Institute - cred că printre primele articole de la noi despre această tehnică de optimizare(=drum spre optim) personală. E un text bine citit și acum. Tocmai pentru că e util! Îl găsiți aici:  Forul interior

În 2008 am avut ocazia să fiu prima care vorbeşte despre coaching la Radio România Cultural. Spre mirarea mea, m-am trezit sunată de colegi coach să îmi spună ''Ce bine sună coaching-ul povestit de tine.'' Am pe undeva înregistrarea audio, dar e pe CD, dar iată un fragment transcris aici:
Antrenament la radio.

Între timp, am zis şi am scris multe despre coaching, în mai multe locuri:
pe Pulse, feed-ul de business news al LinkedIn:
Despre coaching
In Search of Curiosity
On Locus of Control
The Inner For
în revista Manager Expres:
Team coaching pentru echipe de competitori
Fii încrezut?!
pe platforma Learning Network
La ce bun coaching în vremuri de criză
Self-actualization şi coaching
AER-ul comunicării interne. 
AER a devenit un acronim-instrument pentru evaluarea rapidă a ”sănătății” unei organizații. (Hm, poate ar trebui să îl înregistrez :) )
Articolul a apărut prima dată în 2010, în revista de people management AIDA - îl folosisiem prima dată în seria de 11 traininguri dedicate comunicării în structuri organizaționale de pe piața de capital.



Ca să nu mai zic cât am scris aci pe blog!

Am tradus două cărţi importante pentru industrie:
  şi 

şi  am colaborat cu Simina Diaconu la traducerea principalei lucrări despre metoda Inner Game aplicată în organizaţii: Jocul interior şi munca.


Despre Inner Game am avut ocazia să vorbesc niţel la o ediţie a celor  de la Cărtureşti, ''Vitamina CE? Întrebări de luat acasă'' Imagini şi un mic clip aici:
Pregătindu-te să fii coach, ceea ce dezvolți cel mai mult e „obiceiul” de a găsi perspective noi asupra lucrurilor

Şi am făcut şi prima - şi singura! - revistă dedicată COACHING NETWORK, tot cu Clementina.
Am lucrat mult şi cu plăcere la structură, şi mi-a ieşit un sumar apreciat drept ''foarte ambiţios'' (Horea Murgu)
Numărul 1 a fost dedicat Inner Game şi conţine un interviu consistent cu Timothy Gallwey

Între timp, m-am şi.. maturizat niţel :)

şi am dat şi două interviuri frumoase, mulţumesc Siminei Diaconu şi Alinei Botezatu
Nimeni nu creşte pe altul micşorându-se pe sine
Un om frumos e un erou ospitalier

Mda. Şiiii acum doi ani am construit un.. cuib ospitalier!


Acest mediu de învățare, cultivare și creștere, imaginat și aplicat de mine, a fost apreciat drept cel mai util, mai aplicat și și mai frumos workshop - din cele 17 prezentate, unele cu licenţe internaţionale - în cadrul primei Leadership Summer Academy organizat în 2013 de către Teach for Romania, o organizație dragă, pe care am sprijinit-o după puterile comunicării (sic!) încă de la început.


În anul următor a fost apreciat la fel de mult ca PCM! Păi, mă bucur că micul meu produs românesc e la fel de bun ca un produs american andorsat de NASA, creat de către un psiholog vestit, Taibi Kahler, student al lui Eric Berne. :)

Ieri am vorbit cu un participant la un atelier open NESTworking - l-am întrebat ce a rămas din luna de antrenament de acum aproape un an. Am primit un răspuns foarte frumos - şi emoţionant!
''Păi, nu mă gândesc tot timpul, dar... ''e pe ecran'' şi când apare o situaţie, pac!, fac click pe iconiţă şi îmi aduc aminte lucruri pe care le pot aplica imediat''
Alte răspunsuri minunate aici, că vorba unui participant: După atelier, am scris un email de mulţumire şi organizatorului - simţeam nevoia să mai mulţumesc cuiva :) 

Varianta in-house a NESTworking a fost aplicată cu efecte pe termen lung - schimbări evidente de climat de comunicare și performanță - în organizații de dimensiuni mici, deocamdată. Pe de altă parte, am avut câțiva participanți la cursurile open din HR și management care au dus în organizațiile lor - mari, de mii, respectiv sute de angajați - anumite părți din workshop. M-am bucurat că mi-au spus! Mi-au spus și că au avut succes :)

Varianta ''open'' a aNtrelierului continuă şi anul ăsta, în parteneriat cu dragul meu furnizor de educaţie, acest ''education workshops-supplier of choice'' Revista de Povestiri

.......................................
Up-date 2016:
Iată, 10 ani de la primul curs de coaching cu Alain Cardon...
Imaginea de aci e din anul următor, cu prima grupă cu care Alain Cardon a făcut pentru prima dată trainingul ACSTH ( ICF ) care avea să ajungă faimos și internațional în anii următori: Coaching Fundamentals 

















...și de la primele sesiuni de coaching în grupul foarte activ de peer coaching de atunci. Între timp, probabil că am depășit demult mia de ore de coaching.

Anul ăsta am răspuns cu drag unor întrebări interesante, pentru două platforme online dedicate business-ului.
Interviurile au fost bine citite deoarece, s-a spus, sunt ”foarte consistente, lucru cu care nu prea suntem obișnuiți” (sic!)
 PR Romania: ”Antrenează comunicarea, asigură-te că e în formă”, Magda Bunea.
”Informația/investiția e peste tot, procesarea ei face diferența. Și aici mi se pare că rolul comunicării interne este critic. Și, tocmai de aceea, cred că e de accentuat nevoia auditării, a măsurării rezultatelor.” (Ancheta privind comunicarea internă/PR România.)
Risco România/Practici în afaceri: Atenția naște performanța
Cum se știe, Daniel Goleman i-a dedicate atenției – ”this little-noticed and underrated mental asset” - o carte întreagă Focus, cu subtitlul ”The Hidden Driver of Excellence”. În românește s-a tradus ”motivația ascunsă a performanței”. Consider că e o traducere neatentă!”

A, și seria atelierelor continuă!
În povestirile despre NESTworking apare... Harap Alb, sau formulări de genul ”cursul vieții mele”. Recent, am primit un endorsement pe LinkedIn, de la un manager de resurse umane extrem de bine apreciat în interiorul și în exteriorul firmei foarte mari în care lucrează. Ce să vezi, a apărut cuvântul magie :) ”Magda is special. Magda creates magic. Magda creates insights. I like and appreciate a lot her coaching style and her training skills. I highly recommend her Nestworking approach, both for individuals and companies.”


.......................................
Up-date 2017: