20 mar. 2013

”Un exemplu de luciditate” - George Butunoiu (2)



Interviu cu George Butunoiu pentru rubrica 
”Oameni antrenaţi - de succes”
(apărut în Revista COACHING NETWORK numărul 2, 
Coaching şi Leadership, noiembrie-decembrie 2012)

Pentru că aţi spus că nu  ştiţi decât despre mentor, să vă zic cum e cu coach-ul: e o persoană care are încredere în celălalt, e cu totul atentă la el, nu vrea să-l modifice, să-l schimbe, doar îl asistă în dialogul său cu sine, relativ la un obiectiv propus de persoana respectivă. Fiecare om are în sine un astfel de ”antrenor”, că altfel nu s-ar dezvolta. Uneori, acest coach interior e copleşit sau captiv în alte ”interioare” şi atunci omul apelează la un coach exterior. Marile personalităţi, dar şi oamenii care au făcut ceva – cei care se auto-împlinesc - sunt indivizi atenţi la acest coach interior. Aţi simţit acest coach intern?Aţi progresat pe parcursul vieţii?

E o întrebare la care orice ai răspunde – că ai simţit sau nu - nu te poate contrazice nimeni. Dacă am progresat? Nu, am regresat. Din facultate, unde a fost maxim a valorii pe care am atins-o, lucrurile mari şi sofisticate pe care le-am putut face, până aici, unde nu mi-a mai rămas deât capacitatea de raţionament abstract şi de speculaţie, foarte bună, la fel de bună ca în facultate – poate de aici să mai iasă ceva concret şi material. Atunci aveam ocazia să materializez în ceva, să concretizez – într-o carieră sau în orice altceva. Acum, gata, s-a terminat.

Dar totuşi sunteţi în viaţă. Cum aţi descrie persoana care sunteţi acum?
Da, dacă asta e o realizare, atunci aceasta este marea realizare a mea.Cum m-aş descrie? Modelul perfect de ratare. Nu e puţin lucru să ajungi un model în asta. Poate fi folosit. Chiar am făcut ceva mentorat în ratare. Nu râdeţi. E un lucru extrem de serios: le-am arătat câtorva oameni care aveau încredere necondiţionată în mine – mă rog, în capacitatea mea de raţionare, în inteligenţa mea, în principiile mele -  le-am arătat cât de uşor e să ratezi tot ce se poate rata. Ca şi Jeni Acterian, care avea o vocaţie a ratării. Lucru pe care probabil îl am şi eu.

      Cum faceţi să transferaţi acest skill al ratării?
Nu e un skil, nu vreau să transfer asta. Ci dimpotrivă. Oamenii cu care vorbesc, şi văd cât de uşor e să ratezi chiar când ai atâtea ocazii, bagă ceva la cap şi evită ce am reuşit eu. Şi unul care a ratat - şi poate să explice de ce, cum - poate să fie la fel de folositor ca unul care a reuşit. Poţi să rtezi dintr-o mie de motive. Poţi să nu ai constituţia fizică să rezişti la tot ce trebuie să rezişti. Ca să reuşeşti ai nevoie de memorie, o memorie mult mai bună decât media, de abilitatea de citire rapidă. Acestea două pot schimba radical lucrurile. Oricât de inteligent ai fi, nu poţi să reuşeşti fără astea. Eu chiar am fost un star la inteligenţă, logică. Dar nu am avut o memorie bună şi, deşi m-am antrenat ani de zille cu citirea rapidă, nu am reuşit. O doctoriţă celebră în neurologie la vremea respectivă m-a trimis la un laborator de teste – inteligenţă şi alte calităţi intelectuale, două zile, opt ore pe zi, am avut cel mai mare scor din istoria laboratorului. Şi totuşi am ratat tot ce se putea rata.

În reuşită se pare că e foarte importantă inteligenţa emoţională. Sunteţi inteligent emoţional?
Nu ştiu, nu am încredere în conceptul acesta, cred că e ceva prea speculativ.ca să poată deveni operaţional.

Să fie măsurabil?
Da, şi să tragi concluzii care să aibă o finalitate practică şi o finalitate directivă, ca să zic aşa, pe baza căreia să spui asta fac aşa, asta fac aşa. Nu cred asta.

Există un operator simplu de măsurat nivelul EIQ: nota pe care ţi-o dai lamăsura în care know you, choose you, give you – te cunoşti, alegi că eşti important pentru tine, îţi dăruieşti, te bucuri. Cât?
Zece, zece, zero.

      Aţi putea da un sfat acum pentru o persoană care îşi începe viaţa acum şi e în vârful în care aţi  fost dumneavoastră?
Să-şi caute pe cineva cu care să vorbească şi care să-i poată schimba viaţa prin câteva discuţii. Evident, asta rămâne tot la nivel speculativ şi nu se poate demonstra niciodată. Dar sunt lucruri în care poţi să crezi dacă ai convingerea – un fel de convingere revelatoare.

Revsita COACHING NETWORK numărul 2 poate fi citită online, 
prin acest link:  http://www.businessedu.ro/formular/reviste/coaching-network-2