15 oct. 2012

Communication Technique/Case Study 2


First Rule:
Genuinely choose/cherish/celebrate the other’s and your joy of being 
Choose respectfully/cherish playfully/celebrate authentic

Studiu de caz: conversaţie în hol/locatar si portar/L si P/

L: nonverbal "desconsiderare" (îşi spune: phii, iar e nesuferitul, şi am de cărat atâtea sacoşe la lift.)
P: nonverbal "desconsiderare" se îndreaptă spre uşa de la întrare cu un aer inchizitorial (iar tipa asta cu fiţe)
L: Bună seara. (ton alb, mesaj transmis ”nu exişti”)
P: Bună seara. (închide uşa exact când L ajunge în faţa ei, cu amândouă mâinile ocupate, mesaj ”nici tu nu exişti”)
L: (brusc îşi aminteşte că a fost la un curs de comunicare! ;-), lasă o sacoşă, deschide uşa, propteşte covoraşul în uşă ca să nu se închidă, ton adult-adult, situaţia este afirmată şi, practic, descrisă prin ce face, iar cealaltă persoană este recunoscută ca prezentă şi importantă, şi invitată la validarea secvenţei la care participă împreună, cu drepturi egale). Am pus covoraşul să rămână deschis că am mai multe de dus la lift. Se face curent aici la dumneavoastrăndacă las aşa? Nu durează mult.
P: (e surprins de faptul că sănătatea lui este recunoscută ca importantă (emoţie), şi că e validat ca persoana care hotărăşte ce se întâmplă pe uşa – importanţa locului de muncă (gând), înţelege şi validează situaţia: femeia are multe chestii de adus). Aaa, da-da, lăsaţi aşa. (ton neutru, încă nu e convins că nu e dispreţuit, ca până atunci, aşa că se îndreaptă spre scaunul lui, la ghişeul cu televizor)
L: Vă mulţumesc mult! (ton entuziast, vibrant, pronumele ”vă” consolidează mesajul transmis anterior de recunoaştere a persoanei ca existând, ”mult” dă asigurarea că observă şi afirmă ajutorul ca fiind ”mult”. Un simplu ”Mulţumesc!”, chiar fără să fie spus pe un ton sec, nu transmitea aşa ceva, iar varianta cu ton agresiv îl întorcea pe celălalt în vechea hartă, ba chiar mai punea ceva pe acolo: ”cât p-aici să cred că e politicoasă, aha, e şi prefăcută, ia să îi zic că regulametul nu permite!”, cu tonul respectiv, tranc-trosc şi.. ever after :))
P: (iniţial tace, o priveşte lung procesând acel ton frumos, de invitaţie la a participa la ceva etic, corect, frumos, omenesc – validează ca valoroase toate astea pentru el ”mi-ar plăcea să îmi mulţumească un astfel de om!”) Poi, staţi să o deschid pe astalaltă. Aveţi ceva greu să iau eu?
L: (priveşte bucuros ”toţi oamenii sunt ok” :)) Nu-nu. E ok, mă descurc.. (ton cald, dar adult, fără derapaje feminine – ”şi femeia e om” :))
P: (se simte bine că e exact cel care e luând parte la acea întâmplare, mai dă un motiv să fie recunoscut ca egal şi demn – om) Haideţi că chem liftul! (face asta şi se retrage spre ghişeu, la televizor) Lăsaţi că trag eu covoraşul din faţă. (al doilea motiv)
L: (se simte bine că e exact cea care e luând parte la acea întâmplare, mai dă un motiv să fie recunoscută ca egală şi demnă – om)  Ooo, chiar vă mulţumesc mult! (Pune bagajele în lift.) Tot nu au terminat ăia cu discuţiile? (zice şi aruncă o privire spre televizor)
P: (încă o validare că el e om ok) Eh, ce să facă şi ei..
L: La revedere! (bucuros)
P: Sărut-mâna! (bucuros)

Conclusion:
I like (to like) my job! (both L&P)
Be (both L&P) the apostle of a non-limiting belief.
Assist people to be the subject of their lives.
Be a compliment! (sic!) :)

Exercise:
Coach your own abilities for attention and awareness
in order to be able to coach on-the-spot
others' abilities for attention and awareness.
(unde coach inseamna.. antreneaza :)

hm.
după cum se vede, nu apare second rule!
poi, da, asta e singura :)