13 iun. 2013

"populaţia industrială" - proiect de comunicare internă (1)



"Dacă strigi şi nimeni nu răspunde, nu crede că lumea e goală."
(zicală chinezească)
Depinde, deci, ce şi cum strigi.

Noţiunea de "gulere albe" (white-collar) a apărut de aproape un secol, iar cea de "muncitor cu mintea" (the knowledge worker") a fost lansată de Peter Drucker acum câteva decenii, deja.
Un proiect complex ce a vizat design-ul şi implementarea unui plan de comunicare internă într-o entitate de producţie industrială mi-a dat ocazia să (re)găsesc ce ştiam: muncitorul cu corpul nu are deloc creierul alb*.
Dimpotrivă. 
Ştim asta, dar mai ales simţim când suntem în situaţia să comunicăm cu oameni "simpli".
Aici - pentru că şi eu am o minte muncită! :) -, îmi aduc aminte oportun mesajul (preluat din arhitectură) care bântuie business-ul şi viaţa de ani buni: "less is more".
'Muncitorul cu corpul' e în nemijlocită apropiere de corp, care, cum se ştie, e principalul instrument de comunicare unu-la-unu.
El nu citeşte mult, dar te citeşte instantaneu.

Am să postez mai multe "insight-uri" (ah! :) ) şi apoi acţiunile plănuite.

Focus-grup adhoc pe/ drum si in autobuz

« Pe drumul spre staţia de maşină. Iarnă.
-     vreti sa va angajati la noi ? ca v-am vazut in hala
-     s-ar putea. Ce mi-ati spune ca sa ma determinati sa vin?
-         oamenii sunt cumsecade, sunt de treaba. Numai sa va convina banii – si face gestul de a numara – ca sunt cam putini. »
In autobuz.
M-au primit in cercul pe care il formasera la mijloc – am ajuns in statie cu doi dintre ei si nici eu nu m-am asezat, ca nici ei nu se asezasera desi erau locuri.(am ales să comunic ceva)
-         cum e, ba, v-au controlat ?//un tip care a stat tot timpul cam in dunga spre grup (ii zicem X)
-         asa, nitel,a raspuns altul si a facut cu ochiul/ras in grup
-         pai, da, ca altceva ce sa faca si ei//tot X// 
      si va duceti maine la lucru? (tot X)
-         ba, ma duc, ca e 4 ore, mai muncesti, mai te-ncalzesti
-         eu n-am fost si nici nu ma duc. Va duceti de frica. Ce ti-a dat, ba, sambata trecuta? (tot X)
-         o m…//ras tare in grup
-         pai vezi? Isi bat joc de voi (tot X)
-         ba, bine ca e comenzi/ altu
-         unde sa te mai duci si sambata cand mai facem si 3 ore pe drum/ altu
-         ei, daca poti te duci, daca nu..
-         da’ ti-a pus abonamentu pe card, este? sa controleze ei tot, ai dracu. Ai semnat? io nu semnez, ce o sa-mi faca? (tot X)
si au mai vorbit pe tema asta, cu autobuzele, cat fac, cu controlu etc.

Concluzia in grup :
 « n-ai ce le face, da-i dracu, noi sa fim sanatosi »

*Creiere albe, de Ada Milea