26 iul. 2015

Proba unui cuvânt (sic!)


''Probabil'' este folosit cel mai adesea cu înţelesul ceva se poate întâmpla, cândva, cumva, undeva, dacă cineva - în general, lucruri care nu sunt în controlul nostru: variaţiuni de fapt, de timp, de mod, de loc, de persoană ale lui ''va'', el însuşi o acţiune care nu ''ţine'' de noi.

În atelierele NESTworking folosim - şi dezvoltăm! - deprinderea explorării uneltelor comunicării - fie ele verbale, nonverbale sau paraverbale. Explorarea precede alegerea de a face schimbări, iar progresul în a face schimbarea urmează procedura lui Protagoras, desigur  ( :) ): ''Omul e măsura tuturor lucrurilor, ale celor ce sunt, cum că sunt, şi ale celor care nu sunt, cum că nu sunt.'' În practica din atelier ne antrenăm să facem să fie lucrurile care nu sunt. da credem că pot fi - şi le dorim . În cadrul unor astfel de sesiuni, când discutăm despre variante de atitudini şi acţiuni la situaţii pe care dorim să le trăim altfel, apare deseori cuvântul probabil: ''Ar fi mai bine? Da, probabil..'' E de observat că o astfel de afirmaţie expediază - la propriu! - responsabilitatea undeva în afara noastră.

Practicând eu însămi o secvenţă de tip nestworking, mi-am dat seama că putem pune cuvântul într-un rostire diferită, care să îi dea alt rost: probabil înseamnă că poţi să probezi, că ai abilitatea de a proba - ca urmare, fiind ceva ce poţi să faci, ai responsabilitatea să alegi acţiunile utile ţie, pe care le consideri probabile, şi să le probezi!

Iaca, e exact ce am făcut şi eu: am ''probat'' un cuvânt - şi am găsit că sunt probe care să îi valideze înţelesul mai cuprinzător. Da, încă o dovadă că ''naturii îi place să se ascundă'', cum zicea Heraclit. Să fim curioşi -  atenţi şi bine voitori -, că, tot vorba lui; ''există zei şi aici''.


''The story is told of something Heraclitus said to some strangers who wanted to come visit him. Having arrived, the saw him warming himself at a stove. Surprised, they stood there in consternation – above all because he encouraged them, the astounded ones, and called to them to come in, with the words, “For here too the gods are present.”