5 feb. 2013

Team coaching: Practici şi modele (2)



 
Măsurarea/scalarea simplă a unor trăsături specifice eficacităţii echipelor: deschiderea, sprijinul reciproc, orientarea pe acţiune, stiluri de lucru personale pozitive şi aplicarea combinată de team coaching şi coaching individual pentru îmbunătăţirea acestora. Ca în orice intervenţie de coaching, este de la sine înţeles demersul de creare a unui mediu de comunicare ce asigură siguranţă psihologică, altfel dialogul este superficial şi rezultatul lui derizoriu.

Evaluarea informală a stadiului în care se află echipa – ce merge, ce nu merge, ce se spune, ce nu se spune - prin discuţii libere 1:1 cu fiecare membru al echipei, urmată de o serie de recomandări discutate cu managerul: ce poate să facă echipa singură, ce aspect necesită coaching intern sau extern. Alături de discuţii, pot fi aplicate şi chestionare care să măsoare unde se află echipa ca dezvoltare, la momentul evaluării: nefuncţională, mediocră, rezistentă la schimbări, cu mare potenţial sau în curs de transformare.

Aplicarea în timp real a modelului clasic de coaching – GROW (sau a altora derivate): dacă obiectivele de coaching sunt aliniate cu cele ale echipei/organizaţiei, folosirea efectivă a modelului duce la focalizare şi claritate în abordarea sarcinilor, la sprijin reciproc în cadrul activităţii propriu-zise, la discuţii deschise asupra unor abordări divergente, la sesizarea de oportunităţi. Astfel echipa învaţă şi se dezvoltă, obţinând în acelaşi timp rezultatele dorite.

Auto-evaluarea echipei asistată de coach: fiecare membru el echipei evaluează unde se plasează echipa respectivă faţă de caracteristicile generale proprii performanţei ridicate. Evaluarea se poate face anonim şi se calculează media aprecierilor pentru a plasa echipa pe scala respectivă. Astfel ies la iveală aspectele activităţii în echipă asupra cărora trebuie să fie focalizat coachingul. Dacă există un grad înalt de încredere,evalurile individuale pot fi asumate de către fiecare membru şi analiza diferenţelor permite să fie analizate variaţiile de percepţie, fapt ce permite planificare unor acţiuni de îmbunătăţire reală a performanţei, structurate şi agreate de toţi membrii echipei.

Pentru mai multe abordări in team coaching, iată o listă de trimiteri utile: