9 iul. 2013

Antrenament pentru comunicarea în scris/ studiu de caz (1)


Verba volant, scripta manent, zice cugetarea latină. Dar, între timp, Şcoala de la Palo Alto sugerează, prin una din axiomele comunicării, că nu e chiar sigur că ”verba volant” de vreme ce.. ”comunicarea este ireversibilă”.

Spre deosebire de comunicarea orală, cea scrisă dă şansa unei mai mari eficacităţi în atingerea obiectivului de comunicare: în comunicarea scrisă ai posibilitatea de a reflecta la ce şi cum comunici şi – foarte important – cui şi pentru ce. Dar, trebuie ţinut seama că şi adresantul comunicării, cititorul, are timp de reflecţie, poate reciti şi poate observa aspecte care sunt trecute cu vederea în comunicarea orală. Tocmai această posibilitate de a exercita mai bine atenţia poate constituii atuul unei comunicări scrise, sau, dimpotrivă, eşecul ei. Diavolul stă în detalii, în orice situaţie, dar, în scris, stă pentru totdeauna.

Coaching-ul este o metodă pentru îmbunătăţirea performanţei*, însă nu trebuie uitat că performanţa unui individ se realizează prin exercitarea abilităţilor persoanei respective tot la nivel de performanţă. Iar comunicarea este o componentă organică a calităţii în orice prestaţie.

Una dintre tehnicile cele mai importante în antrenament este schimbarea perspectivei asupra situaţiei problematice în care te afli. De cele mai multe ori oamenii se opresc la perspectiva ”cum să rezolv” şi nu încearcă şi ”cum să obţin ceva mai bun”.

*Coaching for performance, cartea lui John Whitmore, este cea mai vândută lucrare despre coaching din lume.