Din raţiuni de spaţiu editorial, această parte cu font gri nu apare în revistă.
Există numeroase practici şi modele de team coaching:
-
Chestionare
de clarificare a rolului fiecărui angajat în echipă: cu MBTI, DISC, LSI (Human Synergistics) sau alte
instrumente de evaluare.
-
Chestionare
pentru determinarea nivelului energetic şi emoţional al echipei (de exemplu Belbin) astfel încât se combină
coaching-ul echipei ca sistem cu coaching individual pentru membrii echipei.
-
Interviuri
individuale şi evaluări de
tip Personal Profile, urmate de coaching cu echipa pentru stabilirea unui plan
de acţiune şi a rolurilor specifice fiecărui membru.
-
Măsurarea/scalarea
simplă a unor trăsături specifice eficacităţii echipelor: deschiderea, sprijinul reciproc, orientarea
pe acţiune, stiluri de lucru personale pozitive şi aplicarea combinată de team
coaching şi coaching individual pentru îmbunătăţirea acestora.
-
Evaluarea
informală a stadiului în care se află echipa – ce merge, ce nu merge, ce se spune, ce nu se spune
- prin discuţii libere 1:1 cu fiecare membru al echipei, urmată de o serie de
recomandări discutate cu managerul: ce poate să facă echipa singură, ce aspect
necesită coaching intern sau extern.
-
Aplicarea
în timp real a modelului clasic de coaching – GROW (sau a altora derivate): dacă obiectivele de coaching
sunt aliniate cu cele ale echipei/organizaţiei.
-
Auto-evaluarea
echipei asistată de coach:
fiecare membru el echipei evaluează unde se plasează echipa respectivă faţă de
caracteristicile generale proprii performanţei ridicate.
-
Abordarea
sistemică: permite creşterea
gradului de conştientizare a relaţiilor între membrii echipei precum şi a
intenţiilor acestor unii faţă de alţii şi faţă de scopul comun.
Şi, desigur, încă
multe altele.
Am ales să aplic o abordare integrativă,
profund umanistă, dezvoltată de-a lungul timpului prin reflectarea asupra a
ceea ce fac (deprindere numită mai nou „critical thinking”) şi internalizarea
unor afirmaţii ale celor recunoscuţi ca entităţi de referinţă în business şi
coaching: Trebuie armonizate interesul pentru valoare (=identitate de piaţă)
al companiilor cu interesul pentru identitate (=valoare de sine) al
indivizilor, Gallup Organization; respectiv Cei
mai mulţi dintre noi, inclusiv eu, avem nevoie să ni se reamintească
frecvent puterea pe care o avem şi responsabilitatea (pentru rezultat) de a ne
folosi mobilitatea (către optim), Tim Gallwey (parantezele îmi aparţin).
Dat fiind specificul echipei, era esenţial
să setăm un cadru de conlucrare „egal”, astfel încât oamenii să se raporteze
necompetitiv la subiectul dialogului în echipă. Un astfel de subiect îl poate
constitui o ocazie de învăţare. În munca lor, instrumentul principal este
comunicarea, aşa că am propus o evaluare a modului în care receptează fiecare
axiome general acceptate ale procesului de comunicare – Şcoala de la Palo Alto,
NLP, AT, EIQ, Inner Game. Toţi au descoperit perspective noi asupra stilului
personal de comunicare, rezistenţa la schimbare a scăzut pentru că exista
dovada că se poate şi altfel (aflau cum unii dintre ei făceau un lucru pe care
ei încă nu îl ştiau sau nu îl considerau util), şi că schimbarea aduce o creştere
a performanţei, astfel au învăţat unii de la alţii şi au ales obiective
individuale de atins, pentru care au alcătuit fiecare un plan de acţiune.
Ultima parte.. în revistă! Manager Express