16 sept. 2015

Modelul generic de rezolvare a problemelor (Modele de coaching / 10)


Una dintre cele mai bine conturate comunităţi de coaching este cea din Australia. Am avut ocazia să fiu solicitată să contribui la o mai bună înţelegere a coaching-ului în România prin invitaţia de a traduce o carte care mi se pare în totul necesară oricui doreşte să presteze acestă activitate la standarde profesionle şi nu amatoristice, cum prea adesea se întâmplă la noi.

Iată, pe scurt, ce face un coach într-o sesiune de coaching:

1. Explorează împreună cu persoana acompaniată situaţia lui prezentă.

2. Lucrează cu persoana la definirea problemei sale – cât mai pe scurt.


3. Analizează împreună toate opţiunile care i se par posibile.


4. Clarifică împreună valorile individului şi care e ierarhia lor.


5. Explorează cu individul care sunt sentimentele, opiniile, convingerile.


6. Stabileşte împreună o listă a obiectivelor, în ordinea importanţei.


7. Analizează riscurile, dar şi consecinţele atingerii obiectivelor propuse.


8. Invită persoana să aleagă acel obiectiv pe care simte că îl va atinge.


9. Alcătuieşte împreună cu persoana o listă a obstacolelor ce pot să apară.


10. Explorează împreună (brainstorming) variante de a îndepărta obstacolele.


11.Acompaniază punerea pe hârtie a unui plan de acţiune definit cu exactitate: când, ce, cum.


12.La următoarea întâlnire, analizează rezultatele, dacă e cazul aduce ajustări împreună cu persoana, apoi trece la următorul obiectiv dorit de către client.


S. Skiffington, Z. Perry: Ghid de coaching, Editura CODECS, traducerea mea

Coaching At Work, Perry Zeus and Suzanne Skiffington  a apărut în prestigioasa casă de editură McGraw-Hill, în 2000, şi este citată ca fiind una dintre lucrările fundamentale despre coaching, alături de 
 Executive Coaching by Peter Stephenson (Prentice Hall, 2000) şi Co-Active Coaching by Laura Whitmore and others (Davies-Black Publishing, 1998).

O imagine care sprijină clarificarea locului coachingului am găsit pe www inovizion co za