16 mai 2013

TGROW (modele de coaching/9)


Topic – subiectul
Acesta este primul pas în sesiunea de coaching. Subiectul discuţiei trebuie, înainte de toate, stabilit. Ideile prezentate în discuţie trebuie luate în considerare şi, în cazul în care clientul nu ştie despre ce anume să vorbească sau ezita să se deschidă, coach-ul face apel la tehnici de interogare şi la ascultarea activa pentru a ajuta procesul de clarificare şi de explorare mai bună a subiectului.
Înainte ca clientul să dezvăluie principalele aspecte legate de ceea ce îl interesează, coach-ul îşi asuma rolul unui bun ascultător şi îşi curăţă mintea de orice idei preconcepute pentru a preîntâmpina orice prezumţii personale în modul în care se raportează la problemele cu care îl solicită clientul. Un coach îşi asumă poziţia unui arbitru care nu judecă şi care nu condiţionează. 

Imagine de pe Pinterest
Goal - scopul
Obiectivul final în coaching este acela de a-l vedea pe client atingându-şi scopul/ scopurile pe care şi le-a dorit. Cel puţin, acesta este unul dintre motivele pentru care oamenii apelează la coach-i. Scopul poate fi pe termen  lung, medie sau scurt.
Faptul că un coach îl ajută pe client să fie mai conştient de sine şi de ceea ce i se întâmplă, şi să-şi asume responsabilitatea pentru rezultatele sale, transformă coaching-ul într-un serviciu foarte eficace şi foarte căutat.
Cu siguranţă, una dintre diferenţele majore dintre coaching şi consiliere este aceea că cel dintâi dă prioritate scopurilor şi nu realităţii. Un coach setează scopurile înainte de a examina realitatea. Deşi poate părea ciudat, în lumea coaching-ului, setarea scopurilor pe baza realităţii prezente va avea, mai mult ca sigur, o influenţă negativă.  
Setarea scopurilor creează focalizarea prin intermediul căreia clientul poate să vadă ceea ce s-a atins până în acel moment în sesiunea de coaching. De asemenea, îi permite clientului să îşi ia repere din rezultate şi să le folosească drept principii de ghidare în oricare alt năzuinţă a sa,  alta decât cea care face subiectul relaţiei anume  de coaching.
Reality - realitatea
În acest stadiu al sesiunii de coaching,, coach-ul examinează realitatea pentru a şti cum  poate ajuta aceasta  în atingerea scopurilor setate. Testarea realităţii înseamnă să înţeleagă ”unde se afla coachee-ul în raport cu scopurile sale”.
Aşa cum am menţionat mai sus, un coach urmăreşte scopul folosindu-se de abilităţile de coaching în explorarea situaţiei curente pentru a măsura impactul acesteia în progresul către scop şi, ca urmare, însuccesul îndeplinirii acestuia. Acaeastă parte a sesinunii de coaching dedicată  realităţii este folosită, de asemenea, pentru a actualiza cadrul temporal stabilit pentru atingerea scopului propus.
Trebuie subliniat faptul că, pentru a îndeplini ţelurile şi obiectivele unei relaţii de coaching, realitatea trebuie urmarita cu cea mai mare obiectivitate. Coach-ul trebuie să vină la sesiunile de coaching cu mintea deschisă  - o minte eliberată de prejudecăţi, critici, opinii şi frici -pentru a crea un mediu care să ajute clienţii să conştientizeze lucrurile discutate în întâlnirea de coaching.
De obicei, clienţilor le place să exploreze realitatea dintr-o noua perspectivă ; din acea perspectiva care le da posibilitatea să vadă lucrurile aşa cum sunt, mai degrabă decât aşa cum par să fie. Că urmare, coach-ul are o mare responsabilitate:  aceea de a practică  o abordare bazată pe întrebări ancorate în realitatea obiectivă, abordare care va da naştere la rezultate pe măsură.   
Options - opţiunile
Odată constatat faptul că subiectul discutat este bine înţeles, acest stadiu al şedinţei de coaching este momentul în care coachee-ul explorează fiecare opţiune pe care o are pentru a avansa în viaţă, în modul dorit. Prin intermediul primilor paşi ai abordării specifice TGROW, clientul şi-a stabilit scopurile şi a fost capabil să privească din interiorul realităţii în care se afla. Coach-ul foloseşte abilităţile sale de a întreba şi de a asculta pentru a identifica opţiunile de baza deschise clientului şi, dacă este posibil, îl încurajează pe client să descopere alte opţiuni la care coach-ul nu s-a gândit.
Wrap Up/ Will/Way Forward – încheierea/determinarea/calea de urmat
Acesta este ultimul stadiu în modelul TGROW. Este punctul în care coach-ul şi clientul său identifică şi agreează o acţiune anume sau căi de urmat. Clientul stabileşte acţiunea  pe care o va urma, după ce a luat în considerare toate opţiunile plauzibile. Acesta este momentul în care coach-ul are  datoria să îl sprijine pe clientul său să facă această  alegere cu toată onestitatea, cu fermitate şi încredere. 


Courtesy Gerard Donovan, CEO şi Fondator Noble Manhattan Coaching

Text preluat din revista COACHING NETWORK no 1