31 mai 2013

Comunicarea seducătoare pentru adulţi* (3)


Ca şi seducţia, comunicarea seducătoare urmăreşte reducerea distanţei interpersonale cu scopul de a creşte gradul de intimitate, dar nu pentru a ajunge la altul ca să îl aserveşti ci pentru a recunoaşte şi admira sinele în potenţialitatea şi posibilitatea sa de a fi. Intimitatea e, în acest caz, intimitate a aspiraţiilor.

Comunicarea seducătoare nu este un plan ci o deprindere (care se învaţă) de a comunica la nivelele cele mai înalte al fiecărui om – cel al nevoilor de stimă de sine şi auto-împlinire (din piramida nevoilor, a lui Maslow), respectiv la valori şi credinţe, identitate şi spiritualitate (din nivelele neurologice, instrumentul de lucru al NLP)

Spre deosebire de seducţie, în comunicarea seducătoare ceea ce se face susţine ceea ce se spune, comunicarea verbală şi cea nonverbală spun acelaşi lucru. Nu există acea obliquity, abatere de la echitate, practicată printr-o ”comunicare oblică”, astfel încât să permită un unghi sub care se transmite de fapt alt mesaj – acele aşa-numite tranzacţii ascunse (sau ulterioare) din Analiza tranzacţională. 

În comunicarea seducătoare nu mai e vorba de ”strategia aparenţelor” (Baudrillard) şi nici de ”împlicare senzuală”, ci de deprinderea de a recunoşte bunătatea din fiecare om (la nivel de prezent şi de viitor – cum se vede el împlinit) şi de a te implica emoţional, împărtăşind bucuria – care, desigur face plăcere, dar ne face plăcere.

Ca şi în cele mai simple jocuri de seducţie, şi comunicarea seducătoare este atestată de.. compliment – nu ca unire a celor doi parteneri, ci ca parteneriat: complimentul e forma sensibilă a recunoaşterii reciproce a valorii persoanei fiecăruia. 

(fragmente din articolul omonim, în curs de apariţie) 

*Cartea Games People Play, de Eric Berne, a fost tradusă în româneşte cu titlul Jocuri pentru adulţi, variantă lingvistică de-a dreptul seducătoare, cu efect în volumul vânzărilor. Ca şi în cazul cărţii, şi aici ”adult” descrie acea stare a eului în care persoana este cu totul prezentă şi înţelege acel ”aici şi acum” în care se află.

Comunicarea seducătoare (1)
Comunicarea seducătoare (2)