8 oct. 2015

''Coaching is about language'' (1): de ce COACHING oferit de o.. Revistă de Povestiri (sic!)


E posibil - şi chiar probabil! - că multă lume crede că un workshop ''de comunicare'' (fie el şi cu metode de coaching şi tehnici de open innovation group - NESTworking, adică) propus de un furnizor-revistă (!) de programe de scriere creativă e la categoria.. soft. Poate chiar moft!
Ignorare humanum est - şi.. comunicare necessarum est, vorba lui Bogdan Şerban.
OK-OK.

Reiau aci o postare de acum doi ani despre modelul - ca să vezi! -  THE STORYTELLING COACH:
(Las la o parte că pe site-ul Revistei de Povestiri se găseşte una dintre cele mai clare definiţii ale coaching-ului: dacă vreți coaching, trebuie să vă formulați un scop pe care vreți să-l atingeți, un text scris de proprietara proiectului, Simina Diaconu)

Acest model de coaching poate părea neobişnuit având în vedere că a fost alcătuit pentru un anumit domeniu: cum să spui o poveste (storytelling). A fost descris de Doug Lipman în lucrarea The Storytelling Coach, şi s-a dovedit că această metodă de a-i antrena pe oameni să fie povestitori de succes poate fi aplicată în mult mai multe domenii decât cele vizate iniţial.


Lipman foloseşte o structură de coaching în patru părţi. În ordinea descrescătoare a importanţei lor, acestea sunt: ascultă, oferă aprecieri, oferă sugestii şi gestionează obiectivele rămase.


  • Ascultarea: este cel mai puternic instrument în cadrul acestui model, având în vedere că se subliniază că ascultarea activă, empatică are un aport de 80% în beneficiul general adus de coaching. Într-adevăr, în unele sesiuni, ascultarea este tot ce trebuie să facă un coach. Este, totodată, intervenţia cu cel mai scăzut risc.
  • Aprecierea: este al doilea cel mai puternic instrument.El aduce circa 15% din beneficiul potenţial pe care îl are clientul din coaching, şi implică un risc un pic mai crescut decât activitatea de a asculta.
  • Sugerarea: are intenţia de a lărgi concepţia despre ceea ce este posibil prin a propune alternative pe care clientul-povestitor ar putea să le aleagă (declarându-şi reacţiile personale faţă de ceea ce îi prezintă antrenorul) sau punând întrebări care să suscite creativitatea.
  • „De ce altceva ai nevoie?”:  faptul de a fi ascultat ajută să iasă la iveală unicitatea coachee-ului şi a demersului său; aprecierea îi dă acestuia informaţii despre ce anume are succes în demersul său, iar  sugestiile îi oferă informaţii despre căi posibile de îmbunătăţire. Singurul lucru care mai rămâne de făcut este să descoperi ce altceva mai are nevoie coachee-ul.

Cartea The Storytelling Coach se încheie cu concluzia că: „Societatea actuală perpetuează o mare convingere distructivă, şi anume: „mergi singur”. Coaching-ul este o tehnică pentru a ne echipa cu extraordinara putere a lui „mergem împreună”. Coaching-ul ne ajută să gustăm bucuria de a trăi o viaţă în care ne sprijinim şi suntem sprijin unii altora.”


Mulţumiri Dr. Mike Munro Turner pentru permisiunea de a prelua textul de mai sus. http://www.mikethementor.co.uk



Copyright pentru prezenta variantă Magda Bunea. 

Conform Legii drepturilor de autor, orice preluarea - integrală sau parţială - a acestui text este interzisă fără acordul scris al autorului traducerii.



........................
Coaching-ul este bazat pe cuvinte - ''ca să muncim, mai şi gândim'', dacă e să zic aşa celebra strigătură din zorii capitalismului românesc: ''noi muncim, nu gândim''. Explorarea realităţii, a necesităţii, a opţiunilor, a planurilor se face în cap, cu cuvinte - cu un cuvânt: clarificarea. Şi chiar şi motivaţia de a face ce ai plănuit se întâmplă tot cu cuvinte.

NESTworking este un program transformaţional. Recent, un participant la atelierul în curs, a spus: ''Hmmm. După atelierul ăsta simt că sunt mai inteligentă, citisem mult, dar acum mi se clarifică lucrurile.'' Clarificarea este condiţia oricărui proces reuşit de schimbare.

Vă invit să mergem împreună, în înaintea pe care şi-o alege fiecare.
NESTworking e un mediu de creştere - îţi iese înainte :), cum zicem noi despre cei care ne întâmpină cu admiraţie, încredere, dar şi curiozitate bucuroasă!

Alte aspecte ale asemănării între cum scrie un scriitor şi cum însoţeşte un coach dialogul interior al clientului, aici: Coaching is abou language 2.