Fără să fie exclusiv una sau alta, activitatea în cadrul
oricărui job se plasează undeva între ”urmează strict reguli şi proceduri”
şi ”evaluează şi ia decizii în orice
moment”. O dată cu evoluţia tehnologică din ultimele decade, aşa-zisa
”orientare pe rutină” în muncă, aşa cum era înţeleasă în perioada dezvoltării
industriale e din ce în ce mai rar întâlnită. A trecut ceva timp de când Peter
Drucker a lansat termenul ”the knowledge worker” - angajatul care lucrează cu cunoştinţe, cu informaţii.
Totdeauna societatea s-a dezvoltat folosind de fapt
creativitatea membrilor ei, dar în trecut perioadele în care avea loc
schimbarea erau mai lungi decât timpul unei generaţii, fapt ce făcea să fie
valorizată rutina. De câteva zeci de ani, schimbările au început să se producă
în ritm rapid – au loc câteva pe parcursul vieţii active a unei persoane.
Rutina în efectuarea unei activităţi, în înţelesul care i se aloca înainte, a
ajuns nu numai să nu aibă valoare, dar chiar să fie o piedică în performanţa
personală şi organizaţională.
Reactivitatea angajaţilor, dar şi reactivitatea organizaţiei, dificultatea ei de a se adapta la
noile condiţii sunt strâns legate de paradigma în care a nu face altfel era
sinonim cu excelenţa. Noul cuvânt de ordine este ”proactivitatea” şi noul
management este cel al schimbării.
Ai zice: ”Noua rutină e creativitatea!”. Da, dar e ea o rutină?!
Ai zice: ”Noua rutină e creativitatea!”. Da, dar e ea o rutină?!
(din articolul ”Rutina - brăţara de referinţă” publicat in Manager Express, februarie 2013)